A tanár-diák tanórai kommunikáció és a krízishelyzet fogalma a hazai és külföldi kutatások tükrében

Molnár, Nikoletta (2024) A tanár-diák tanórai kommunikáció és a krízishelyzet fogalma a hazai és külföldi kutatások tükrében In: Sallai Éva-emlékkönyv. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 237-250.

[thumbnail of 237_Molnár.pdf] pdf
237_Molnár.pdf

Download (820kB) [error in script]

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány összefoglalja a releváns kommunikációkutatásokat, azok módszereit, céljait és eredményeit. Célja egy nagyobb kutatás megalapozása, amely az utóbbi évek krízishelyzetében (pl. Covid19-járvány, orosz–ukrán háború) megváltozott tanórai kommunikáció jellemzőit kívánja majd feltérképezni. A háború közvetlen és közvetett hatásai jelentős mértékben befolyásolják az Ukrajnában élők mindennapjait, így feltételezhetően az a tanórai tanár-diák kommunikációra is kihat. A tanórai kommunikációt a hazai és a külföldi szak irodalom egyaránt vizsgálja, így e tekintetben jelentős mennyiségű kutatás áll rendelkezésre egy, a korábbiaknál specifikusabb és mélyebb kutatáshoz a háborús krízishelyzetben működő iskolák tanórai tanár-diák kommunikációjára vonatkoztatva. A pedagógiai, ezen belül a tanár-diák kommunikációt vizsgáló kutatásokról elmondható, hogy azok gyakran nem csupán annak mélyebb megismerésére irányulnak. Jelentős részük annak optimalizálási, fejlesztési lehetőségeinek feltérképezése céljával készül. A ukrajnai háborús helyzet alatt működő iskolák tanórai tanár-diák kommunikációja olyan jógyakorlatokat tartalmazhat, melyek kérdőívvel, majd pedig interjúval történő feltárása szakmai támaszt nyújthat más, akcidentiális krízishelyzetet átélő pedagógusok számára. Jelen írásban arra vállalkozom, hogy sorra veszem a tanórai kommunikáció vizsgálatához szükséges, az azt megalapozó fontosabb fogalmakat: kommunikációs folyamat, pedagógiai kommunikáció, osztálytermi kommunikáció, a kommunikációs helyzet összetevői, a kommunikáció tervezettsége, nyelvi kódok, tanári beszédviselkedés. Aktualitása és gyakorolt hatásai okán áttekintettem a krízis fogalmát, a krízishelyzet típusait, viselkedésre gyakorolt hatásait.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Molnár, Nikoletta
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: kommunikáció, tanár-diák kommunikáció, kommunikációkuta tás, krízis
Nyelv: magyar
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 02 Dec 2024 08:35
Utolsó módosítás: 02 Dec 2024 08:35
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8315
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet