Videotréner-képzés a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen – Sallai Éva koncepciója és tréneri tevékenysége tükrében

Szarka, Emese (2024) Videotréner-képzés a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen – Sallai Éva koncepciója és tréneri tevékenysége tükrében In: Sallai Éva-emlékkönyv. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 111-130.

[thumbnail of 111_Szarka.pdf] pdf
111_Szarka.pdf

Download (1MB) [error in script]

Absztrakt (kivonat)

2017-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Magyar Videotréning Egyesület (MVE) arra vállalkozott, hogy 11 a módszer iránt érdeklődő pedagógust (az egyetemi tanárképzésben oktatót, gyakorlóiskolában gyakor latvezető tanárt és módszertanoktató tanárt) egy rövidített, egyéves kísérleti projekt keretében videotrénerré képezzen. A közös cél értelmében az iskolai videotréning szemlélete és annak a pedagógusképzésben és a pályakezdő pedagógusok mentorálásában való gyakorlati alkalmazása állt a középpontban. Dr. Sallai Éva (egyetemi oktató, videotréner-szupervizor, az MVE elnöke), Bartha Éva (pszichológus, egyetemi oktató, videotréner-szupervizor, az MVE elnökhelyettese) és dr. Szarka Emese videotréner (egyetemi oktató, MVE el nökségi tag) vezetésével a módszertani kiképzést négy félévről két félévre rövidítették, magát a metodikát a speciális célcsoportra szabták. Sallai Éva továbbá célul tűzte ki edukatív felvételek készítését is, szerette volna a részt vevőket a Mestertanár Videoportálhoz hasonló oktatási segédanyagok készí tésére ösztönözni. A kísérleti projekt tapasztalata a videotréner-képzés szempontjából azt mutatta, hogy az eredetileg kétéves képzést nem érdemes lerövidíteni egy évre, mert ez rendkívül intenzív és megterhelő a pedagógusok számára. A 11 jelent kezőből 9-en maradtak bent a képzésben, és csupán 3 fő jutott el a videotréneri vizsgáig. Ugyanakkor a módszer szemlélete (az erősségekre fókuszálás, mikroelemzés, aktivizálás, visszajelzési technikák) beépült a résztvevők pedagógiai kultúrájába. A videotréning módszertani felhasználásának szempontját figyelembe véve azt tapasztaltuk, hogy az egyszemélyes oktatásban és a zenei nevelés terén ugyanolyan jól alkalmazható, mint bármely más iskolai videotréniges helyzetben. Ha pedig az edukatív filmek készítését nézzük, azt látjuk, hogy mindez egy innovációs mag elültetését jelentette az egyik gyakorlói kolában, amely mag 2023-ra beért, és egy online adatbázisban, a zenetanítás kincsestárának megmutatásában bontakozott ki. A tanulmányban bemutatásra kerül a kísérleti projekt és annak hatása, utóélete, illetve Sallai Éva tréneri tevékenységének illusztrálása, amelyből kitűnik gazdag módszertani repertoárja.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Szarka, Emese
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: Sallai Éva, videotréning, kísérleti projekt
Nyelv: magyar
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 02 Dec 2024 08:03
Utolsó módosítás: 02 Dec 2024 08:03
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8308
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet