Domonkosi, Ágnes (2021) Megszólítási gyakorlatok és stratégiák az oktató-hallgató viszonyban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 47. köt.) = Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica. pp. 13-21. ISSN 2631-0198
pdf
13_21_Domonkosi.pdf Download (627kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Address practices and strategies in university teacher-student relationship The aim of this paper is to show how Hungarian address practices are working in the context of higher education. The study also offers a description of interpretations and ideologies related to these practices. The research is based on questionnaires, individual and focus-group interviews conducted with teachers and students of a university institute training Hungarian teachers. The data reveal that the reciprocal use of V forms is the main strategy to convey respect and distance. They also show that a frequent practice is the non-reciprocal use of pronouns (Ön/Maga/te) and the comb inat i on of l ex i ca l forms encod ing var i ous degrees of social distance. The analysis points out that address practices in this community are shaped by the following factors: the hierarchical, role-dependent nature of the teacher-student relationship, the role of solidarity in joint work activities, and the adaptation of individual address repertoires to the norms of the practice community. The paper demonstrates that the non-reciprocal use of address forms does not indicate a high degree of hierarchy, but rather different ideologies and interpretations of address practices on the part of students and teachers.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Domonkosi, Ágnes NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Megjegyzés: | A tanulmány elkészítését a #52111723 Visegrad Scholarship, illetve az NKFI K129040 számú projektuma támogatta. |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguistica.2021.13 |
ISSN: | 2631-0198 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 19 Nov 2021 11:36 |
Utolsó módosítás: | 19 Nov 2021 11:36 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7214 |
Tétel nézet |