Megszólítási gyakorlatok és stratégiák az oktató-hallgató viszonyban

Domonkosi, Ágnes (2021) Megszólítási gyakorlatok és stratégiák az oktató-hallgató viszonyban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 47. köt.) = Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica. pp. 13-21. ISSN 2631-0198

[thumbnail of 13_21_Domonkosi.pdf] pdf
13_21_Domonkosi.pdf

Download (627kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguis...

Absztrakt (kivonat)

Address practices and strategies in university teacher-student relationship The aim of this paper is to show how Hungarian address practices are working in the context of higher education. The study also offers a description of interpretations and ideologies related to these practices. The research is based on questionnaires, individual and focus-group interviews conducted with teachers and students of a university institute training Hungarian teachers. The data reveal that the reciprocal use of V forms is the main strategy to convey respect and distance. They also show that a frequent practice is the non-reciprocal use of pronouns (Ön/Maga/te) and the comb inat i on of l ex i ca l forms encod ing var i ous degrees of social distance. The analysis points out that address practices in this community are shaped by the following factors: the hierarchical, role-dependent nature of the teacher-student relationship, the role of solidarity in joint work activities, and the adaptation of individual address repertoires to the norms of the practice community. The paper demonstrates that the non-reciprocal use of address forms does not indicate a high degree of hierarchy, but rather different ideologies and interpretations of address practices on the part of students and teachers.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Domonkosi, Ágnes
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Megjegyzés: A  tanulmány elkészítését a #52111723 Visegrad Scholarship, illetve az  NKFI K129040 számú projektuma támogatta.
Kapcsolódó URL-ek:
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguistica.2021.13
ISSN: 2631-0198
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 19 Nov 2021 11:36
Utolsó módosítás: 19 Nov 2021 11:36
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7214
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet