A szülők értékrendszerének kapcsolódása az iskolai testneveléshez

Kobela, Tamara (2021) A szülők értékrendszerének kapcsolódása az iskolai testneveléshez Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (47. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 77-87. ISSN 2677-0105

[thumbnail of 77_87_Kobela.pdf] pdf
77_87_Kobela.pdf

Download (285kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Aktív sportolóként, majd jövendő testnevelő tanárként érdekel az, hogy a sport szeretete kihat-e a testnevelésórán tanúsított tanulói aktivitásra. Ugyanakkor a sport szeretete jórészt a családból ered, ahogyan a tanárok megítélése is alakul a családban. Kutatásom célja annak megismerése, hogy a szülő tanárról alkotott véleménye, a szülők sporthoz, testneveléshez kapcsolódó értékrendszere hogyan befolyásolja a gyerekek testnevelésórai aktivitását a középiskolában. Az adatfelvételt és a kutatás módszerét tekintve ez egy nem véletlenszerű mintavételen alapuló kérdőíves lekérdezés volt egy állami fenntartású iskolában. A kutatásban a középiskolás diákok és szüleik véleményét kérdezem önkitöltős, zárt kérdéseket tartalmazó kérdőív segítségével. A válaszadás önkéntes és anonim volt. A mintaválasztás önkényes, nem véletlenszerű. A kérdőívek feldolgozása során leíró statisztikát használtam. A kérdőívben találhatóak szociodemográfiai adatok. Szerepelnek benne attitűdkérdések. A tanárokról alkotott vélemény is, illetve a testneveléssel kapcsolatos elvárások is meg jelennek a kérdőívben. A kérdőívet 53 diák és 51 szülő töltötte ki. Az eredmények tekintetében kimagasló eltérések nem születtek – kivéve a testnevelésóra fontosságánál. A szülők fontosabbnak ítélték meg a testnevelésóra meglétét, mint a diákok. Elmondható az, hogy a szülők véleménye befolyásolja a gyerekek véleményét mind a sporttal kapcsolatban, mind a testnevelő megítélésével kapcsolatban, és ez befolyással bír a testnevelésórai aktivitásukra. Generációs különbségeket figyelhetünk meg a kitöltött kérdőívek alapján. Úgy gondolom, hogy kiemelésre érdemes, hogy a média hatása megerősödött a fiatalabb generációk körében. ----- THE VALUE SYSTEM OF PARENTS IN CONNECTION WITH PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS As a professional athlete and as a teacher in the future, I am interested in how the admiration of spor t influences students’ activit y and par ticipation in PE lessons at schools. At the same time, the interest in sports and the way teachers are judged originates from the students’ families. The purpose of my research is to get a better view on how the parents’ opinion about the teachers, the parents’ attitude and value system towards sports affect the pupils’ activity in PE lessons in high schools. During my research in order to get the necessary data and information I used a not random questionnaire in a high school maintained by the government. The questionnaire consisted of closed questions, was completed by high school students and their parents, ought to have been com- pleted by each person by oneself and was anonym. During the processing of the data I used descriptive statistics. In the questionnaire socio-demographic data, questions in connection with attitude, and the opinions created about teachers, and the expectations in connection with Physical Education were included. The questionnaire was completed by 53 student and 51 parent. With regard to the results: there were no grand differences, except in the case of the PE lessons importance. Parents consider PE lessons more important than students. It is clear that the parents’ opinion about the teachers can have an effect on the opinion of their children and it can affect their participation and activity in sport lessons. Many differences can be noticed between the different generations in the completed questionnaires. I believe, that the influence of the media has grown and strengthened in the life of younger generations.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Kobela, Tamara
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: sport, szülők értékrendszere, iskolai testnevelés, középiskola ----- sport, value system of parents, PE, Physical Education, High school
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.77
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 12 Máj 2021 15:03
Utolsó módosítás: 12 Máj 2021 15:03
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6988
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet