A mindennapos testnevelés 3+2-es modell által nyújtott lehetőségeinek megvalósulása az „új” típusú mozgásformák alkalmazásával az iskolákban

Láng, Éva (2021) A mindennapos testnevelés 3+2-es modell által nyújtott lehetőségeinek megvalósulása az „új” típusú mozgásformák alkalmazásával az iskolákban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (47. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 25-43. ISSN 2677-0105

[thumbnail of 25_43_Láng.pdf] pdf
25_43_Láng.pdf

Download (238kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A mindennapos testnevelés bevezetése fontos lépés volt a törvényhozók részéről. A bevezetése óta eltelt évek tapasztalatainak, eredményeinek feltárása, értékelése fontos a folyamatos megújulás, szakmai fejlődés, a Z és alfa generáció változó igényeihez való igazodás érdekében. Cél, hogy a minőségi testnevelés tartalma a kellő terhelésen felül a gyermek számára motiváló legyen, belsővé váljon az igény az egészséges életmódhoz elengedhetetlen élethosszig tartó sportolás iránt. A szakirodalmi áttekintésben azokat a tanulmányokat vesszük sorra, melyek a mindennapos testnevelés bevezetése során felvetődött kezdeti problémáktól eljutottak a megújulás lehetőségeihez, és a megoldások tapasztalatai megosztásra kerültek a szakmában. A testnevelésórák heti 2-3-ról 5-re emelésének kezdeti fogadtatása az iskolaügy résztvevőit kérdezve változatos képet mutatott, de döntő többségében azt a következtetést lehet levonni, hogy mára már pozitívabb a megítélése, a célokról, hosszú távú hatásának fontosságáról az érintettek részéről egyetértés született. Több intézmény még ma is infrastrukturális gondokkal küzd, de ahol a vezetés és a testnevelő tanárok elköteleződöttek az élethosszig tartó sportolás mellett, azok számára nem kérdés, hogy módot találjanak a nehézségek ellenére is a megvalósításához. Az iskolák döntő többségben ezekben az esetekben a 3+2-es modellt alkalmazzák, ahol délelőtti három „hagyományos” testnevelésóra mellett a délutáni idősávban élményt nyújtó, változatos programokat kínálnak a különféle sportok megszerettetése érdekében. A tanulmányok elemzése során a kezdeményezések többnyire nagy sikert arattak a diákoknál és szülőknél. Viszont teljes áttekintésre nem volt mód a feldolgozás során, mivel a nagyon sok jó gyakorlat eredményének vizsgálatára és publikálására még nem került sor ezidáig. ----- REALIZING THE POTENTIAL OF DAY-TO-DAY PHYSICAL EDUCATION THROUGH THE 3 + 2 MODEL THROUGH THE USE OF ‚NEW’ TYPES OF EXERCISE IN SCHOOLS The introduction of day-to-day physical education was an important step for legislators. Discovering and evaluating the experiences and achievements of the years since its introduction is important for continuous renewal, professional development, adaptation to the changing needs of the Z and alpha generations, so that the content of high quality physical education is motivating for the child, a lifelong sport essential to a lifestyle. In the literature review, we analyze studies that have addressed the potential for renewal from the initial problems encountered in the introduction of day-to-day physical education, and the experience of solutions has been shared in the profession. Its initial reception, raising the number of physical education classes from 2-3 to 5 per week, showed a mixed picture when asked about school subjects, but in the vast majority it can be concluded that by now its perception is more positive, the objectives and the importance . Many institutions are still struggling with infrastructure, but where management and PE teachers are committed to lifelong sporting activities, it is no question for them to find ways to accomplish it despite the difficulties. In the vast majority of these cases, schools use the 3 + 2 model, which offers a variety of programs in the afternoon’s time zone, in addition to the three „traditional” physical education classes in the afternoon, to encourage a variety of sports. In analyzing the studies, the initiatives were mostly successful with students and parents. However, a full review was not possible during the processing, as the results of many good practices have not yet been examined and published.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Láng, Éva
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: mindennapos testnevelés, új mozgásformák, testnevelés meg- újítása ----- day-to-day PE, New forms of movement, reform of physical education
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.25
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 12 Máj 2021 14:54
Utolsó módosítás: 12 Máj 2021 14:54
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6985
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet