Energiatudatossággal kapcsolatos ismeretek és összefüggések vizsgálata

Csáki, Szabolcs (2021) Energiatudatossággal kapcsolatos ismeretek és összefüggések vizsgálata Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28.). pp. 295-310. ISSN 0230-0435

[thumbnail of 295_310_Csáki.pdf] pdf
295_310_Csáki.pdf

Download (1MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33031/SPF.2021.295

Absztrakt (kivonat)

Írásom témája az  energiatudatossággal kapcsolatos ismeretek és összefüggések vizsgálata egy miskolci középiskolában. A  téma vizsgálata a XXI. században aktuális, és több megközelítésből is hasznos. A jövő generációinak az életvezetésébe már bele fog tartozni az energiatudatos viselkedés, szerencsés esetben az oktatás segítségével. Írásomban kitérek arra, hogy az emberiség az egyik legnagyobb ajándékot akkor adja az utódainak, ha a  környezeti nevelést egyre magasabb szintre emeli. Már a  jelenben érezhető a  hatása, mivel a  gyerekek befolyásolni tudják a  szüleiket. Az  ismeretek és összefüggések vizsgálatát Miskolcon, a  Herman Ottó Gimnáziumban, kilencedikes diákoknál végeztem el. Kérdőíves módszert választottam: két időpontban történt a  kitöltés, a  kettő között pedig a  témához szorosan kapcsolódó előadásokat tartottam. A  tanulóközpontú előadások összeállítása során felhasználtam az  elsőként kitöltött kérdőív tapasztalatait és eredményeit. A felmérés megállapításai közé tartozik, hogy senki nem állította a kérdőívet kitöltők közül, hogy az emberek már energiatudatosak; valamint a diákok többségében azt válaszolták, hogy nem foglalkoznak sokat ezzel a témával az  iskolában. A két kérdőív kitöltése közötti előadások egyik legfontosabb eredménye – a második kérdőív alapján – az, hogy több diáknál szóba került otthon az energiatudatos életvitel. Azon kérdések esetében pedig, amelyekben korábban a diákok többsége nem látott összefüggést, az előadások után megértették azokat. Ez megerősíti a  tárgy oktatásának fontosságát. Kiderült az  is, hogy a  nemek és korosztályok tekintetében eltérő attitűdváltozás történik ugyanazon előadásokon való részvétel következményeképpen. Ez azt jelenti, hogy az  eltérő nemű és csak kismértékben eltérő korosztályú diákokat máshogyan kell megszólítanunk, ha eredményeket szeretnénk elérni az energiatudatossággal kapcsolatban.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Csáki, Szabolcs
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: energiatudatosság; környezeti nevelés; tanulóközpontúság
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33031/SPF.2021.295
ISSN: 0230-0435
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Feb 2021 15:40
Utolsó módosítás: 14 Feb 2021 15:40
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6863
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet