A környezeti nevelés és az egészséges életmód értékpreferenciáinak vizsgálata a „zöld” és „nem zöld” óvódába járó gyermekek szüleinek körében

Laoues-Czimbalmos, Nóra, Müller, Anetta, Mező, Katalin, Mercs, Elizabet, Molnár, Anikó (2019) A környezeti nevelés és az egészséges életmód értékpreferenciáinak vizsgálata a „zöld” és „nem zöld” óvódába járó gyermekek szüleinek körében Acta Carolus Robertus = Az Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campusának tudományos közleményei (9/2. köt.). pp. 89-108. ISSN 2062-8269 (Nyomtatott) ; 2498-9312 (Online)

[img] pdf
89_108_Laoues.pdf

Download (550kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33032/acr.2019.9.2.89

Absztrakt (kivonat)

Kutatásunk a fenntarthatóság kérdéskörére fókuszálva a „Zöld” óvodákba és a „nem Zöld” óvodákba járó gyerekek szüleinek értékrendjét vizsgálja, illetve az intézményválasztás motivációját elemzi. Minta: a mintát Szabolcs - Szatmár - Bereg megye óvodáiba járó gyerekek szülei alkotják (N=214). Módszer: kérdőív segítségével vizsgáltuk, hogy a szülők intézményválasztásának motivációit mennyire befolyásolják a következő faktorok: a környezeti nevelésre, fenntartható gondolkodásmódra nevelő Zöld óvodai program hangsúlyozottsága, az elhelyezkedés, az óvodapedagógusok és/vagy az ismerősök ajánlása. Rákérdeztünk az élelmiszerfogyasztás és a vásárlási és fogyasztói szokásokban megjelenő tudatos és felelős magatartásra, valamint a környezettudatosságra is. Eredmények: feltételezésünk a kutatás során beigazolódott, miszerint a „Zöld” óvodát választó szülők értékpreferenciájában a fenntarthatóság iránti magas elköteleződés és a környezet-tudatosság markánsabban megjelenik, mint a „nem Zöld” óvodába járóknál, és ezeknek az értékeknek az átadását fontosnak vélik a gyerekeik nevelése során is. ---- Focusing on the issue of sustainability, our research examines the value system of parents of children attending “Green” kindergartens and “non-green” kindergartens, and analyzes the motivation for choosing an institution. Sample: parents of children attending kindergartens in Szabolcs - Szatmár - Bereg county (N = 214). Method: A questionnaire was used to examine the extent to which parents’ choice of institution is influenced by the following factors: the emphasis on the Green Kindergarten Program for Environmental Education, Sustainable Thinking, location, recommendations from kindergarten teachers and / or acquaintances. We were also asked about conscious and responsible behavior in food consumption and purchasing and consumer habits, as well as environmental awareness. Results: Our hypothesis has been proven in the research that parents who choose “Green” kindergarten show a greater commitment to sustainability and environmental awareness than non-Green kindergarten parents, and they consider it important to pass on these values to their children. during the course.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Laoues-Czimbalmos, NóraNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Müller, AnettaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Mező, KatalinNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Mercs, ElizabetNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Molnár, AnikóNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: Zöld óvoda, egészséges életmód, környezettudatosság, környezeti nevelés, fenntarthatóság ---- ds: green kindergarten, healthy lifestyle, environmental awareness, environmental education, sustainability
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33032/acr.2019.9.2.89
ISSN: 2062-8269 (Nyomtatott) ; 2498-9312 (Online)
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 13 Nov 2020 16:37
Utolsó módosítás: 13 Nov 2020 16:37
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6681
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet