A nyelvtanulási motivációk kutatásának evolúciója magyar kontextusban

Szaszkó, Rita (2020) A nyelvtanulási motivációk kutatásának evolúciója magyar kontextusban In: Partnerstädte Überlegungen über die Pädagogie Vechta – Jászberény. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 63-75.

[img] pdf
63_75_Szaszkó.pdf

Download (427kB)

Absztrakt (kivonat)

Az előadás célja, hogy betekintést nyújtson magyar kutatók hazai és nemzetközi kontextusban végzett nyelvtanulói motivációra fókuszáló empirikus vizsgálataiba, valamint elméleteibe, megalkotott modelljeikbe. Az 1990-es években Magyarországon a világ egyik legnagyobb volumenű nyelvtanulói motivációs felmérését kezdték meg, amely során hangsúlyozottan a vizsgálódás középpontjába került az osztályterem, valamint a motiváció attitűd és a nyelvtanulásba fektetett energia változói (Dörnyei, Csizér és Németh, 2006). E felmérés egyik legfontosabb eredménye, hogy a felmért magyar nyelvtanulók esetén a célnyelvi kultúra iránti, és a célnyelvet anyanyelvként beszélők iránti pozitív attitűdök a nyelvtanulói motiváció jelentős faktorainak tekinthetők. Az áttekintésben az a modell és szemlélet is bemutatásra kerül, amely a nyelvtanulói motivációt dinamikusan változó konstruktumként jeleníti meg (Dörnyei és Csizér, 2005; Dörnyei és Ottó, 1998; Kormos és Csizér, 2005). Majd, a nyelvtanulói motiváció kutatásának legújabb irányairól kaphatunk képet, különös tekintettel a pszichológiai lehetséges énképek elmélete, és a nyelvtanulói motivációs elméletek interdiszciplináris metszetéből megalkotott idegen nyelvi motivációs énrendszerről, amelyben megjelenik a nyelvtanulói jövőképalkotás, mint a motiválás új módszere (Dörnyei, 2014). A három dimenzióból megalkotott idegen nyelvi motivációs énrendszer magában foglalja: (1) az ideális énképet az idegen nyelv tanulására, (2) a szükséges énképet az idegen nyelv tanulására, valamint (3) az adott tanulási környezetet. Végül, további nyelvtanulási motivációs kutatási irányvonalak és lehetséges utak kerülnek említésre.

Mű típusa: Könyvrészlet
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Szaszkó, RitaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: nyelvtanulói motiváció, magyar kontextus, idegen nyelvi motivációs elméletek
Nyelv: magyar
ISBN: 978-963-496-131-4
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 23 Jún 2020 13:01
Utolsó módosítás: 23 Jún 2020 13:01
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5763
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet