Értelmező magyarázatok vizsgálata tankönyvekben

Kurtán, Zsuzsa (2015) Értelmező magyarázatok vizsgálata tankönyvekben In: A tudományoktól a művészetekig : Az Eszterházy Károly Főiskola Bölcsészettudományi Karának válogatott tanulmánygyűjteménye a Magyar Tudomány Ünnepe 2014-es előadásaiból. Eger, Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó. pp. 36-46.

[thumbnail of 36_46_Kurtán.pdf] pdf
36_46_Kurtán.pdf

Download (301kB) [error in script]

Absztrakt (kivonat)

AN ANALYSIS OF EXPLAINING IN TEXTBOOKS The accessibility of scientific meaning to learners assumes the translation of the scientific discourse into another type of discourse in the textbook. Explaining can be seen as an attempt to provide understanding of the problems of textbook users. This paper gives an overview of relevant linguistic and pedagogic approaches to the study of explaining. In this frame, the empirical part provides an analysis of the processes of explaining. It is based on evidence of users’ own transformations written in pencil in the printed textbook on the one hand, and on examples taken from Hungarian language textbooks from Slovakia and Hungary on the other. In conclusion, more emphasis is suggested on the planning and translating processes in explaining by textbook writers and evaluators, anticipating the users’ interpretation problems and their needs in the learning contexts.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Kurtán, Zsuzsa
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Nyelv: magyar
ISBN: 978-615-5509-25-4
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 19 Jún 2020 14:44
Utolsó módosítás: 19 Jún 2020 14:44
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5685
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet