Domonkosi, Ágnes (2015) A szociolingvisztika szemlélete a kísérleti magyar nyelvi tankönyvekben In: A tudományoktól a művészetekig : Az Eszterházy Károly Főiskola Bölcsészettudományi Karának válogatott tanulmánygyűjteménye a Magyar Tudomány Ünnepe 2014-es előadásaiból. Eger, Eszterházy Károly Főiskola Líceum Kiadó. pp. 23-35.
pdf
23_35_Domonkosi.pdf Download (306kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
THE ASPECT OF SOCIOLINGUISTICS IN THE EXPERIMENTAL COURSE BOOKS OF MOTHER-TONGUE EDUCATION This study examines how the social character of the language and the results of sociolinguistics appear in the new, experimental course books of mother-tongue education published by OFI. Compared to previous curricula the analysis of these course books shows that formulating the equality of the different language variants and the demand to build on the language using experience play a major role, however, this does not appear as an organic part of describing the language. The role of standard remains central in the curriculum, and the communicative parts of these books are characterized by prescriptive advices of linguistic etiquette.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Domonkosi, Ágnes NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Nyelv: | magyar |
ISBN: | 978-615-5509-25-4 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 19 Jún 2020 14:42 |
Utolsó módosítás: | 19 Jún 2020 14:42 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5684 |
Tétel nézet |