Differenciálás – régen és most

Furcsa, Laura (2020) Differenciálás – régen és most In: Tudomány régen és most: mit kutatunk másként? : Tudományos konferencia tanulmánykötete. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 19-27.

[thumbnail of 19_27_Furcsa.pdf] pdf
19_27_Furcsa.pdf

Download (168kB) [error in script]

Absztrakt (kivonat)

E tanulmány kiindulópontja az  Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campusa volt oktatójának, dr. Gledura Lajosnak a cikke, mely a Tan í t ó című folyóiratban jelent meg 1970-ben (Gledura, 1970). Ez a  tanulmány egy differenciált foglalkozás részletes tervezetét mutatja be. Gledura ebben olyan korszerű állításokat fogalmaz meg, melyek a  XXI. század pedagógiai elveiben köszönnek vissza. Az  1970-es években ezek az újszerű gondolatok szemben álltak az 1950-es és 1960-as évek iskolarendszeri és módszertani szempontból egységesítésre irányuló tendenciáival, a  szerző egyértelműen nem értett egyet a  minden diákra érvényes egységes nevelési célokkal és tananyaggal. Számára a  differenciálás a  tanórai tevékenység alapfeltétele. Lényeges, hogy minden tanuló képességeihez és fejlettségi szintjéhez mérten optimális terhelésben és módszertanban részesüljön. Módszertanában is igazodik a mai elvárásokhoz: a tanulók egyénekre szabott feladatokat teljesítenek, így ezek maximális hatásúak a  készségfejlesztésben, illetve a frontális munka helyett az osztály kisebb-nagyobb egységekre, azaz csoportokra oszlik a  differenciálás következtében. A  csoportbontás kialakulása Gledura foglalkozástervezetében képesség szerint történik, így homogén csoportok jönnek létre. A homogén csoportok eredményességét azonban számos pedagógiai kutatás megcáfolta (Furcsa, 2014). A képesség szerinti csoportbontás nem vezet az eredmények általános javulásához, mivel a  gyengén teljesítők homogén csoportjának eredménye nem javul kellő mértékben. Ezért napjainkban a korszerű differenciálás nem a tehetséggondozás és felzárkóztatás dimenziója mentén valósul meg, hanem az egyéni bánásmód és a gyermekközpontú pedagógia keretrendszerében.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Furcsa, Laura
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: differenciálás, módszertan, hátrányos helyzet, csoportbontás
Nyelv: magyar
ISBN: 978-963-496-147-5
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Jún 2020 15:47
Utolsó módosítás: 14 Jún 2020 15:47
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5465
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet