Furcsa, Laura (2020) Differenciálás – régen és most In: Tudomány régen és most: mit kutatunk másként? : Tudományos konferencia tanulmánykötete. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 19-27.
pdf
19_27_Furcsa.pdf Download (168kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
E tanulmány kiindulópontja az Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campusa volt oktatójának, dr. Gledura Lajosnak a cikke, mely a Tan í t ó című folyóiratban jelent meg 1970-ben (Gledura, 1970). Ez a tanulmány egy differenciált foglalkozás részletes tervezetét mutatja be. Gledura ebben olyan korszerű állításokat fogalmaz meg, melyek a XXI. század pedagógiai elveiben köszönnek vissza. Az 1970-es években ezek az újszerű gondolatok szemben álltak az 1950-es és 1960-as évek iskolarendszeri és módszertani szempontból egységesítésre irányuló tendenciáival, a szerző egyértelműen nem értett egyet a minden diákra érvényes egységes nevelési célokkal és tananyaggal. Számára a differenciálás a tanórai tevékenység alapfeltétele. Lényeges, hogy minden tanuló képességeihez és fejlettségi szintjéhez mérten optimális terhelésben és módszertanban részesüljön. Módszertanában is igazodik a mai elvárásokhoz: a tanulók egyénekre szabott feladatokat teljesítenek, így ezek maximális hatásúak a készségfejlesztésben, illetve a frontális munka helyett az osztály kisebb-nagyobb egységekre, azaz csoportokra oszlik a differenciálás következtében. A csoportbontás kialakulása Gledura foglalkozástervezetében képesség szerint történik, így homogén csoportok jönnek létre. A homogén csoportok eredményességét azonban számos pedagógiai kutatás megcáfolta (Furcsa, 2014). A képesség szerinti csoportbontás nem vezet az eredmények általános javulásához, mivel a gyengén teljesítők homogén csoportjának eredménye nem javul kellő mértékben. Ezért napjainkban a korszerű differenciálás nem a tehetséggondozás és felzárkóztatás dimenziója mentén valósul meg, hanem az egyéni bánásmód és a gyermekközpontú pedagógia keretrendszerében.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Furcsa, Laura NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | differenciálás, módszertan, hátrányos helyzet, csoportbontás |
Nyelv: | magyar |
ISBN: | 978-963-496-147-5 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 14 Jún 2020 15:47 |
Utolsó módosítás: | 14 Jún 2020 15:47 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5465 |
Tétel nézet |