Tóth, Zsuzsa (2025) A testnevelés tantárgy oktatásának helyzete: tapasztalatok a szakirodalomból Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (57. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 57. pp. 85-102.
|
pdf
85_102_Tóth.pdf Download (9MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Jelen tanulmány célja a testnevelés tantárgy oktatásához kapcsolódó hazai empirikus kutatások feltérképezése és rendszerezése. A szakirodalmi áttekintés során kvalitatív fókuszú, empirikus alapokra épülő kutatásokat vizsgáltunk, különös tekintettel a pedagógiai célkitűzésekre, a tanítási módszerekre, a tanulói attitűdökre, az értékelési gyakorlatokra és a tanár-diák kapcsolatra. A Google Scholar adatbázisában végzett célzott keresések révén 51 releváns tanulmány került részletes feldolgozásra, melyeket három fő kategóriába soroltunk: testnevelés általában, mindennapos testnevelés, valamint oktatási módszerek. A tartalomelemzés alapján megállapítható, hogy a tanulók többsége pozitívan viszonyul a testneveléshez, különösen az egészséges életmód kialakítása szempontjából. Az értékelési rendszerrel kapcsolatos attitűdök életkoronként változnak. A pedagógusok módszertani felkészültsége és attitűdje, valamint az infrastrukturális feltételek kulcsfontosságú tényezők a mindennapos testnevelés sikeres megvalósításában. A vizsgálat rámutat arra is, hogy a tanulói vélemények és igények fokozottabb figyelembevétele, valamint a tanárképzés módszertani megújítása hozzájárulhat a testnevelés tantárgy fejlesztéséhez. ---- THE STATE OF PHYSICAL EDUCATION TEACHING: INSIGHTS FROM THE LITERATURE The aim of this study is to map and systematize domestic empirical research related to the teaching of physical education. In the course of the literature review, we examined qualitatively focused, empirically based studies, with particular attention to pedagogical objectives, teaching methods, student attitudes, assessment practices, and teacher–student relationships. Through targeted searches in the Google Scholar database, 51 relevant studies were identified and analyzed in detail. These were categorized into three main groups, physical education in general, daily physical education and teaching methods. Based on content analysis, it can be concluded that most students have a positive attitude toward physical education, especially regarding the development of a healthy lifestyle, while attitudes toward the assessment system vary with age. Teachers’ methodological preparedness and attitudes, as well as infrastructural conditions, are key factors in the successful implementation of daily physical education. The findings also highlight that greater consideration of students’ opinions and needs, along with the methodological renewal of teacher training, may contribute to the further development of physical education as a school subject.
| Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
|---|---|
| Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Tóth, Zsuzsa NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
| Kapcsolódó URL-ek: | |
| Kulcsszavak: | testnevelés, empirikus kutatás, szakirodalmi áttekintés, tanítási módszerek, tanulói attitűdök, mindennapos testnevelés ---- physical education, empirical research, teaching methods, student attitudes, daily physical education |
| Nyelv: | magyar |
| Kötetszám: | 57. |
| DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.57.85 |
| Felhasználó: | Tibor Gál |
| Dátum: | 11 Nov 2025 10:44 |
| Utolsó módosítás: | 11 Nov 2025 10:44 |
| URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8868 |
![]() |
Tétel nézet |
