Horváth, Dániel (2025) Küzdősportok és harcművészetek iskolai környezetben: Szakirodalmi áttekintés Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (57. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 57. pp. 65-84.
|
pdf
65_84_horváth.pdf Download (10MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A hazai közoktatási viszonylatban kötelező tananyagként szerepelnek a különböző küzdősportok és harcművészetek 1995 óta, ennek ellenére elenyésző mennyiségű empirikus vagy elméleti tanulmány található a témával kapcsolatban. Jelen kutatás célja feltárni és összesíteni a küzdősportok és harcművészetek iskolai környezetben történt vizsgálatával szerzett hazai és nemzetközi tapasztalatokat. A szakirodalmi áttekintést a PRISMA-elvek alapján végeztük. Az adatgyűjtés a Scopus, Web of Sience és a MATARKA adatbázisok átvizsgálásával történt. Az első szűrés 1186 cikket eredményezett, amelyeket előre meghatározott kritériumok alapján vizsgáltunk tovább. 231 tanulmány került végül kiválasztásra és elemzésre. A cím, az absztrakt és a teljes szöveg vizsgálatát követően 15 tanulmány mélységi elemzését valósítottuk meg. Az eredmények azt mutatják, hogy a küzdősportok sokrétű fejlesztő funkcióval bírnak a 7–18 éves korosztály számára. A testnevelő tanárok és sportszakemberek tisztában vannak a küzdősportok pozitív személyiségformáló hatásaival, viszont a testnevelő tanárok egy része nem vállalkozik küzdősportok tanítására különböző okok miatt (személyi, tárgyi, infrastrukturális feltételek hiánya, képzettség hiánya, kompetencia hiánya, lehetséges sérülésveszély). A küzdősportokban rejlő lehetőségek jobb kihasználása érdekében indokolt tovább foglalkozni a leendő és gyakorló testnevelő tanárok hozzáállásával, nézeteivel a témával kapcsolatban, valamint a tanárok számára elérhető küzdősport-specifikus képzésekkel, továbbképzésekkel. --- COMBAT SPORTS AND MARTIAL ARTS IN SCHOOL SETTINGS: A LITERATURE REVIEW Although combat sports and martial arts are part of the national physical education curriculum since 1995, empirical or theoretical papers on the topic are scarce. The aim of the present study is to conduct a systematic literature review on the topic of combat sports and martial arts within school environment. The systematic Review was guided by PRISMA Protocol. The databases Scopus, Web of Science and MATARKA was searched. A total of 1186 articles were obtained and screened. After the initial screen, 231 articles remained for secondary screening for eligibility according to inclusion and exclusion criteria. 15 articles were included in the review. Results shows that combat sports and martial arts promote holistic development in children and adolescents (aged 7-18) in school setting. Physical education teachers and sports specialists are aware of the positive impact of character development of combat sports and martial arts, but some of them will not teach combat sport and martial arts due to various reasons (lack of equipment and infrastructure, lack of competence, lack of qualification, possible risks of injury). In order to better utilize the potential benefits of combat sports and martial arts, it is reasonable to further address the attitudes and views of prospective and practicing physical education teachers on the topic, as well as the combat sports and martial arts specific training and additional education available to teachers.
| Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
|---|---|
| Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Horváth, Dániel NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
| Kapcsolódó URL-ek: | |
| Kulcsszavak: | küzdősportok, harcművészetek, iskolai tanterv, testnevelés, segítő és gátló tényezők ---- combat sports, martial arts, school curriculum, physical education, facilitating and limiting factors |
| Nyelv: | magyar |
| Kötetszám: | 57. |
| DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.57.65 |
| Felhasználó: | Tibor Gál |
| Dátum: | 11 Nov 2025 10:33 |
| Utolsó módosítás: | 11 Nov 2025 10:33 |
| URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8867 |
![]() |
Tétel nézet |
