A fizikai aktivitás hatása az általános iskolás tanulók matematikaóráin – szakirodalmi áttekintés

Bodnár, Fruzsina (2025) A fizikai aktivitás hatása az általános iskolás tanulók matematikaóráin – szakirodalmi áttekintés Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (57. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 57. pp. 45-64.

[thumbnail of 45_64_bodnár.pdf] pdf
45_64_bodnár.pdf

Download (10MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A fizikai aktivitás szerepe az alsó tagozatos tanulók oktatásában egyre nagyobb figyelmet kap. Kutatások szerint az irányított fizikai aktivitás a matematikaórákon hozzájárul a tanulmányi eredmények, a matematikai kompetenciák, a kognitív képességek, valamint a pszichés fejlődés javításához. A szakirodalmi áttekintés célja: a fizikai aktivitás komplex hatásainak megfigyelése az általános iskolás tanulók matematikaóráin. Továbbá célja, hogy hangsúlyozza a téma jelentőségét, valamint átfogó képet kapjunk a fizikai aktivitás és a matematikai teljesítmény közötti kapcsolatról, különös tekintettel a beavatkozási program hatékonyságára. Az elemzés olyan tudományos szakcikkek feldolgozásán alapul, amelyek a fizikai aktivitás és a matematika tantárgy tanulási összefüggéseit vizsgálták az általános iskolás korosztályokban, 2010 és 2024 között megjelent publikációk alapján. A kutatásban 22 tanulmány szerepelt, amelyek a 6–12 éves korosztályt vizsgálták, 20 és 600 tanuló közötti mintákkal. Az intervenciók rövid (8–12 hét) és hosszú távú (6–12 hónap) pedagógiai kísérletek voltak. Az eredmények azt mutatták, hogy a fizikai aktivitás integrálása a matematikaórákba javítja a tanulók teljesítményét, különösen a számolási készségeket és problémamegoldó képességeket. A mozgásos órák növelték a tanulók önbizalmát, motivációját, figyelmét, és csökkentették a szorongást. A kutatások szerint a fizikai aktivitás javítja a tanulók érzelmi jóllétét, ami hosszú távon is segíti a tanulási kedvet és kitartást. Hazánkban a téma további empirikus kutatásokat igényel. --- THE EFFECT OF PHYSICAL ACTIVITY ON PRIMARY SCHOOL STUDENTS MATHEMATICS LESSONS – REVIEW The role of physical activity in primary school student’s education is gaining increasing attention. Research shows that guided physical activity during mathematics lessons contributes to academic performance, mathematical skills, cognitive abilities, and psychological development. The aim of the literature review is to present the complex effects of physical activity on mathematics lessons for primary school students. Furthermore, it seeks to emphasize the significance of this topic and provide a comprehensive overview of the relationship between physical activity and mathematical performance, with a particular focus on the effectiveness of intervention programs. The analysis is based on the review of scientific articles that have examined the connections between physical activity and mathematics learning in primary school age groups, drawing on publications published between 2010 and 2024. The research included 22 studies focusing on children aged 6 to 12, with sample sizes ranging from 20 to 600 student’s. The interventions were short-term (8-12 weeks) and longterm (6-12 months) pedagogical experiments. The results showed that integrating physical activity into mathematics lessons positively impacts student’s performance, particularly in calculation skills and problem-solving abilities. The physical activity sessions increased student’s motivation and attention, reduced anxiety, and boosted their self-confidence. The studies also revealed that physical activity enhances student’s emotional well-being, which contributes to sustained learning interest and perseverance in the long term. In Hungary, there is a need for further empirical research on the topic.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Bodnár, Fruzsina
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: matematikaoktatás, tanulói teljesítmény, testmozgás és oktatás, kognitív fejlődés, pszichés hatások --- Mathematics Education, Student Performance, Exercise and Education, Cognitive Development, Psychological Effects
Nyelv: magyar
Kötetszám: 57.
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.57.45
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 11 Nov 2025 10:31
Utolsó módosítás: 11 Nov 2025 10:31
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8866
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet