Kertész, Tamás, Bognár, József, Fügedi, Balázs, Szakály, Zsolt (2025) A fizikailag aktív tanulás (PAL) hatása a matematikai kompetenciák fejlesztésére: 2. Osztályos tanulók intervenciója Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (56. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 56. pp. 7-24.
![]() |
pdf
7_Kertész.pdf Download (10MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A mozgás jótékony hatásait a sportteljesítmények mellett már számos mutató mentén igazolták. Ha a fizikai aktivitáshoz köthetően kognitív, szociális vagy emocionális célok kerülnek a fókuszba, akkor a fizikailag aktív tanulásról beszélünk. A vizsgálatunk célja a tanórai koordinációs képességfejlesztés hatásának jellemzése az alsó tagozatos matematikai tudás elsajátítására és motivációira. A 6 hetes pedagógiai intervencióban a minta elemszáma N = 88 fő volt (ntanuló = 84, npedagógus = 4). A kísérleti csoportok tagjai heti rendszerességgel használták a fizikailag aktív tanóravezetést. A program tapasztalatainak összegyűjtése minden csoportban elő- és utóméréssel, a korosztály számára összeállított tantárgyi írásbeli feladatok megoldásával valósult meg. A kognitív területeken bekövetkezett változásokra fókuszálva matematikai feladatlap került felvételre, valamint a tantárgyi attitűdöt is vizs gáltuk. Félig strukturált interjúk során a tanítók tapasztalatait és fejlesztési javaslatait kívántuk megismerni. Kvantitatív módszerként leíró statisztikát, páros t-próbát és Repeated ANOVA (p < 0,05) vizsgáálatot alkalmaztunk, míg a kvalitatív elemzésnél a hangsúlyok, a hasonlóságok, illetve a különbözőségek kiemelése került központba. A kognitív területek összetett vizsgálati eredményei során a minta estében a kísérleti csoportoknál öt változóban volt szignifikáns javulás, míg a kontrollcsoportok esetében két változónál. A matematika tantárgy kedveltségi szintje a kísérleti csoportokban nőtt, míg a kontrollcsoportoknál csökkent. A tanítói interjúk egyértelműen alátámasztották a koordinációs képességekre épülő tanóravezetések hatékonyságát, egyértelmű volt a növekvő interaktivitás, a moti váltabb tanulói részvétel és az élménydús tanulás. Megállapítható, hogy a koordinációs képességekre építő innováció alkalmazása előmozdította a tanulói teljesítmény javulását a matematika tantárgyban, továbbá támogatta a tanulók tantárgy iránti elköteleződését. ----- THE EFFECT OF PHYSICALLY ACTIVE LEARNING (PAL) ON THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCIES: AN INTERVENTION WITH 2ND GRADE STUDENTS T he benefits of physical activity have been demonstrated by a number of indicators in addi tion to sporting performance. When physical activity is linked to cognitive, social or emo tional goals, it is acknowledged as physically active learning. The purpose of this study is to demonstrate the impact of a 6-week classroom coordination skills development on the learning and motivation of lower-school students in mathematics. The sample consisted N=88 participants (nstudents =84, nteachers =4). In the two-group pedagogical intervention, the members of the experimental groups used the physically active classroom instruction on a weekly basis. The oimpact of the program was assessed through pre- and post-measurement, a written questionnaire, subject attitudes and preference level, while a maths task sheet was recorded focusing on changes in cognitive domains. Through semi-structured interviews, we aimed to gain insights into teachers’ experiences and suggestions for improvement. Descriptive statistics, paired t-test and Repetaed ANOVA (p<0.05) were used as quantitative methods, while qualitative analysis focused on highlighting emphases, similarities and differences. Composite test scores in cognitive domains demonstratred significant differences between group, there were significant improvements in five variables for the experimental groups and two variables for the control groups. The level of preferences for mathematics increased in the experimental groups, while it decreased in the control groups. The teacher interviews clearly supported the effectiveness of the coordination skills-based lesson plans, with increased interactivity, more motivated student participation and experiential learning. It can be said that the use of innovation in coordination skills promoted improved student performance in mathematics and supported the reinforcement of student engagement for the subject.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Kertész, Tamás NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Bognár, József NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Fügedi, Balázs NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Szakály, Zsolt NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | matematika, alsó tagozatos tanulók, longitudinális vizsgálat, fizikailag aktív tanulás ----- mathematics, lower grade students, longitudinal study, physically active learning |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 56. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.56.7 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 19 Aug 2025 07:13 |
Utolsó módosítás: | 19 Aug 2025 07:30 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8713 |
![]() |
Tétel nézet |