Gortva, János (2024) Labdarúgás és olimpizmus Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (55. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 55. pp. 5-20. ISSN 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)
![]() |
pdf
4_Gortva János.pdf Download (733kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány a labdarúgás és az olimpizmus történeti, társadalmi és pedagógiai összefüg géseit vizsgálja interdiszciplináris megközelítéssel. A kutatás során a történettudomány, a sporttudomány, a neveléstudomány és a társadalomtudomány módszertanát használtuk fel, miközben korabeli források, sajtóanyagok, valamint aktuális szakmai dokumentu mok és tartalmi szabályozók elemzését végeztük. Az elemzés célja az volt, hogy feltárjuk a labdarúgás mint nevelési eszköz és az olimpizmus pedagógiai értékeinek kapcsolatát, valamint ezek hatását a sportpedagógiai gyakorlatra. A tanulmány új gondolatként bevezeti a sportpedagógia hármasspirál-modelljét, amelyben a sporttudományi, nevelési és társadal mi-gazdasági kapcsolódások egymást erősítve jelennek meg. A modell alkalmazhatóságát a labdarúgás példáján keresztül mutattuk be, különös tekintettel Magyarország történelmi olimpiai sikereire, amelyek motivációs erővel bírhatnak a nevelésben. Az eredmények rávilágítanak az iskolai testnevelés és sportegyesületek közötti szorosabb együttműködés szükségességére, a tantárgyi integráció és a korszerű pedagógiai gyakorlatok fontosságára. Megállapíthatjuk, hogy a sportpedagógia ilyen, interdiszciplináris megközelítése jelentős társadalmi, egészségügyi és kulturális hatásokkal járhat. Jövőbeli kutatási irányként java solható a hármasspirál-modell vizsgálata más sportágak esetében is, valamint az elméleti eredmények gyakorlati implementálása konkrét módszertani segédletek és képzések for májában.----- FOOTBALL AND OLYMPISM T he study examines the historical, social, and pedagogical connections between football and Olympism through an interdisciplinary approach. The research employed the methodologies of history, sports science, education science, and social sciences, while analyzing contemporary sources, press materials, as well as current professional documents and regulatory frameworks. The analysis aimed to explore the relationship between football as an educational tool and the pedagogical values of Olympism, along with their impact on sports pedagogy practice. T he study introduces the triple spiral model of sports pedagogy as a novel concept, where the interconnections between sports science, education, and socio-economic relations mutually strengthen each other. The applicability of the model is demonstrated through the example of football, with special emphasis on Hungary’s historical Olympic achievements, which can serve as a motivational force in education. The findings highlight the need for closer collaboration between school physical education and sports clubs, as well as the importance of subject integration and modern pedagogical practices. It can be concluded that such an interdisciplinary approach to sports pedagogy may have significant social, health, and cultural implications. Future research directions could include examining the triple spiral model in other sports, as well as implementing theoretical findings in practice through methodological tools and training programs.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Gortva, János NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | labdarúgás, olimpizmus, sportpedagógia, interdiszciplinaritás, hármas spirál, nevelés, társadalmi hatások----- football, Olympism, sports pedagogy, interdisciplinarity, triple spiral, educa tion, social impact |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 55. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.55.5 |
ISSN: | 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online) |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 05 Már 2025 08:58 |
Utolsó módosítás: | 07 Már 2025 10:37 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8453 |
![]() |
Tétel nézet |