A digitális oktatás könyvtárpedagógiai vonatkozásai – hagyományos képzés vs. valóság

Czeglédi, László, Zentai, Péterné (2024) A digitális oktatás könyvtárpedagógiai vonatkozásai – hagyományos képzés vs. valóság In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 229-233.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.229

Absztrakt (kivonat)

Az előadás a könyvtárostanár képzés gyakorlati tapasztalatait és digitális korlátait veszi számba az online oktatás bevezetésétől a változások kialakulásáig (szerzői jog, fizikai korlátok stb.). Bemutatja, hogy milyen kényszer szülte megoldásokat kellett találni az új helyzetben, újra kellett gondolni az online is megvalósítható könyvtárhasználattal kapcsolatos tartalmakat, hiszen nem minden ültethető át az online térbe. Gyors reagálásként újabb IKT-eszközök, online felületek, alkalmazások használatát kellett megtanulnia hallgatónak, tanulónak, szakvezetőnek egyaránt, illetve a korábbi ismereteket kellett felfrissíteni. Kihívásként jelentkezett, hogy meg kellett tanulni az online óratervezés módszertanát, s nem utolsósorban le kellett küzdeni az online platform miatt minden szereplőben kialakult szorongásokat (emberidegen környezet, távolságtartás, a személyes kommunikáció hiánya). A könyvtárostanár képzés esetében fokozottan megjelennek ezek a problémák a fizikai háttérből való kiszakítottság miatt. Létezhet-e könyvtárostanár képzés könyvtár és könyvek nélkül? A tanulságok megfogalmazása után felvetődik a kérdés: mi marad meg a régiből és mi alakul át? Mit jelenthet a jövőben az interaktív könyvtárpedagógia a hétköznapokban? Mi történjék, ha nincs lehetőség bevinni a könyvet és a könyvtárt az órákra – vigyük be az órát a könyvtárba, akár virtuálisan is! Elkezdtük a hagyományos órák, óratervek módszertanát átültetni e-learning felületre ill. képzésekre (kísérő módszertani szeminárium feladataként). Megannyi kérdés válaszra, megoldásra vár, mert digitális oktatás van, ettől kezdve lesz, létezik, számolni kell vele a könyvtári területen működő intézményeknek is, akik eddig elsősorban csak a fizikai megjelenés és tapasztalat módszereivel dolgoztak. ----- LIBRARY PEDAGOGICAL AFFECTS OF DIGITAL EDUCATION – TRADITIONAL TRAINING VS. REALITY The aim of my presentation is to provide an overview of the practical experiences and digital limits related to teacher training programs in library science impacted by the COVID pandemic. Ranging from the introduction of on-line instruction until the implementation of the actual changes concerning copyright issues, physical barriers, etc., I will discuss the main aspects of the digital solutions responding to the specific necessity while keeping in mind that all components of face to face instruction cannot be transplanted into an online context. In addition to reconsidering the content of the given programs along with that of the new modes and means of online library use pupils, students, and teaching supervisors or mentors had to become familiar with new ICT devices, online surfaces and applications. Furthermore, a previously acquired knowledge-base had to be brought up to date as well. An additional challenge implied the need to learn the methodology of online lesson design and coping with anxiety impacting all participants involved in on-line learning. Consequently, one had to learn to deal with the resulting lack of personal communication and the alienating effect of the technology-dominated environment limiting human interaction via enforced distancing. The elimination of the physical aspects tends to exacerbate the challenges faced by librarian-teacher training programs. The abovementioned problems call on the library profession to explore whether the respective programs can reach their objectives without actual books or libraries and decide what can be retained and what should be converted into new forms. In addition to investigating the feasibility of the concept of interactive library pedagogy, educators must also ponder the possibility of bringing the actual lesson into the library when incorporating books or the library in their physical selves into the instruction process is virtually impossible. We have started to transplant the methodology of traditional face to face classes and lesson plans into online surfaces and instruction schemes in the form of methodology seminars related to the respective teacher training programs. Accordingly, we have to accept that digital instruction is here to stay and is expected to have a major impact on the library sphere previously dominated by physical presence and experience.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Czeglédi, László
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Zentai, Péterné
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: könyvtárostanár, online képzés, könyvtárpedagógia ----- library teacher, online training, library pedagogy
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.229
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 25 Szep 2024 10:08
Utolsó módosítás: 25 Szep 2024 10:08
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8207
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet