A labdarúgás oktatásának eredményessége az általános iskola 8. évfolyamában

Makkai, Máté, Bognár, József (2024) A labdarúgás oktatásának eredményessége az általános iskola 8. évfolyamában Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (53. köt., 2022/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 107-126.

[thumbnail of 107_126_Makkai.pdf] pdf
107_126_Makkai.pdf

Download (709kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A labdarúgás egy nagyon népszerű sportág hazánkban. Nem meglepő módon a testnevelés gyakorlati anyagának is szerves része. Bár a Nemzeti alaptanterv megengedi, hogy két másik sportjáték kerüljön feldolgozásra egy-egy tanév során, de a Testnevelési kerettanterv részletezi, milyen tartalmakat kell oktatni a labdarúgás területéről. Kutatásom azzal foglalkozik, hogy mennyire hatékony az labdarúgás-oktatás a Dr. Hesz Mihály Általános Iskola 8. osztályában. Az osztály létszáma 23 fő, amelyet 3 részben vizsgáltam: labdarúgó fiúk (N = 8 fő), nem labdarúgó fiúk (N = 5 fő), nem labdarúgó lányok (N = 10 fő). Három motoros (helyből távolugrás, törökülésből tizenöt méteres sprint, húszméteres ingafutás) és három labdarúgás-specifikus (célba rúgás, labdaemelgetés, szlalom labdavezetés) tesztet végeztettem el velük. Majd a labdarúgás tematikai egységem letanítása után újra elvégeztettem velük ugyanezeket a teszteket. A csoportok első teszten produkált egymáshoz viszonyított eredményeit kétmintás t-próba függvénnyel, a saját teljesítményfejlődésüket egymintás t-próbával vizsgáltam. Mindkét esetben a szignifikanciaszintnek a p < 0,05 értéket tekintettem. A labdarúgó fiúk a motoros tesztek tekintetében szignifikánsan jobban teljesítettek a nem labdarúgó lányoknál, a nem labdarúgó fiúknál átlagosan jobban, kivéve helyből távolugrásban. A sportágspecifikus teszteken átlagosan minden csoportnál jobban teljesítettek a labdarúgók, de szignifikáns eltérés a szlalom labdavezetés és labdaemelgetés tesztnél mutatható ki. A nem labdarúgó fiúk szignifikánsan jobban teljesítettek helyből távolugrásban, labdaemelgetésben és labdavezetésben, mint a lányok. A második teszten a labdarúgók szignifikánsan jobban teljesítettek labdavezetésben, labdaemelgetésben, törökülésből futásban, a lányok labdaemelgetésben, a nem labdarúgó fiúk bal lábbal történő célba rúgásban. Tematikus egységem tartalmait szükséges újragondolni. A kutatást érdemes lenne nagyobb populációra kiterjeszteni, hogy az eredmények jobban igazolhatók legyenek. ----- EFFECTIVENESS OF TEACHING FOOTBALL IN THE 8TH GRADE OF PRIMARY SCHOOL Football is a very popular sport in our country. It is not at all surprising that it is also an organic part of physical education. Although the National Core Curriculum allows us to process two other ball games during each school year, but the Physical Education Frame Curriculum details what kind of contents have to be taught in the field of football. My research deals with how effective teaching football is in the 8th class of Dr. Hesz Mihály Primary School. The class consists of 23 students who I divided into three groups: boys who regularly go to football trainings (N=8), boys who do not go to football trainings (N=5), girls who do not go to football trainings (N=10). First I made them do three motor tests (long jump from a standing position, 15-meter sprint from tailor seat, 20-meter shuttle run) and three football specific tests (goal kick, ball lift, slalom ball drive). Then after finishing teaching the football thematic unit, I made them do the same tests again. I investigated the results of the groups on the first test comparing with each other by a one-sample T-test function, their own developement of performance with a two-sample T-test. In both cases I considered p <0,05 rate as significance level. Regarding the motor tests the boys who regularly go to football trainings performed significally better than the girls who do not, and averagely better than the boys who do not, except for long jump from a staning position. In average the football players performed better than the other groups on the sport specific tests, but significant diversion can only be demonstrated in the case of slalom ball drive and ball lift. Boys who do not go to football trainings performed significantly better than the girls in long jump, ball lift and ball drive. On the second tests football players significantly performed better in ball drive, ball lift, running from tailor seat, the girls in ball lift, the boys who do not go to football trainings in goal kick with left foot. It would be necessary to rethink the contents of my thematic unit. The research would be worth being spread to a larger population so that the results could be justifiable better.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Makkai, Máté
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Bognár, József
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: labdarúgás, általános iskola, testnevelés, módszertan ----- football, primary school, physical education, methodology
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.107
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 01 Aug 2024 09:08
Utolsó módosítás: 01 Aug 2024 09:08
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8169
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet