Antal, Károly, Kvaszingerné Prantner, Csilla, Emri, Zsuzsa (2017) What EEG can tell us about learning? Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 44. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Academiae Agriensis. Sectio Biologiae. pp. 55-65.
pdf
55_65_Antal.pdf Download (1MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
EEG felvételeken neuroncsoportok elektromos aktivitását tudjuk rögzíteni olyan időbeli felbontással, amely lehetővé teszi a kognitív folyamatok követését is. A neuronok elektromos aktivitása számos tényezőtől függ: az éberségi állapottól, attól hogy a szem nyitva vagy zárva van-e, az elvezetés alatt végzett feladat típusától, a figyelem mértékétől és az érzelmi állapottól. Attól függően, hogy az elektród a koponya mely részén helyezkedik el, más-más aktivitási mintázatot rögzíthetünk. Míg az EEG elvezetésben megjelenő, a kísérleti személy különböző állapotai közötti eltérések jól használhatók neuropedagógiai mérésekben, addig a genetikai különbségekből és a neuronális hálózat egyéni topográfiájából adódó eltérések megnehezíthetik az eredmények kiértékelését. Ebben a cikkben Emotiv EPOC EEG készülékkel készített méréseket hasonlítunk össze. A mérésekben az Eszterházy Károly Egyetem 7 hallgatója (3 fiú) vett részt. A résztvevők EEG aktivitását nyugalmi állapotban (zenehallgatás behunyt szemmel), egy akció-dús filmjelenet és olvasás alatt vizsgáltuk. A felvételek jelentős egyéni különbségeket mutattak a különböző feladatok alatti alfa aktivitás mértékében és az alfa csúcs frekvenciájában is. Míg a vizsgált személyek egy részében a frontális elektródok teljesítmény-spektruma is erőteljes alfa aktivitást jelzett, addig másokban még nyugalmi állapotban is alig emelkedett ki ez a frekvenciatartomány. A legalacsonyabb az alfa aktivitáshoz kapcsolódó tevékenység is egyénileg változott: ez lehetett a film vagy az olvasás is. A béta és a gamma aktivitás általában a film alatt volt a legmagasabb. Ezek az eredmények arra utalnak, hogy az EEG felvételek segíthetik a hatékonyabb tanulási folyamatok tervezését, de ehhez a résztvevők egyéni sajátosságait is fel kell tárni, csak ezek ismeretében értelmezhetők a feladatok során kialakult EEG változások. ----- EEG data can help us to understand cognitive functions. The advantage of the EEG technique is that it measures neural activity directly with a good time resolution, and it is a relatively inexpensive, non-invasive technique. Brain electric activity depends on many factors, recordings reflect the position of the electrode, vigilance, engagement and emotions, and they also depend on individual features of the person like his/her genetic background or the topography of his/her neuronal connections. In this pilot experiment we measured the EEG activity during relaxation, movie watching or reading in 7 university students and compared their EEG spectra to reveal individual and task-dependent differences. The most reliable EEG wave, the alpha wave, showed considerable variability among participants, its several characteristics: amplitude, peak frequency, position and task dependency differed among the participants. Apart from individual variations common tendencies were also detected: the alpha band was the strongest in the recordings from the occipital sensor and it was the largest during relaxation. We concluded that individual characteristics of EEG recordings should be considered when we use EEG data to interpret cognitive processes.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Antal, Károly NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Kvaszingerné Prantner, Csilla NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Emri, Zsuzsa NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Nyelv: | angol |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 12 Már 2024 12:14 |
Utolsó módosítás: | 12 Már 2024 12:14 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8024 |
Tétel nézet |