Varga, Attila, Karsai, István, Révész, László (2021) A CAS-kérdőív (Számítógép Attitűd Skála) alkalmazhatóságának vizsgálata hazai testnevelő tanárok mintáján Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (50. köt., 2021). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 50. pp. 19-30. ISSN 2677-0105
pdf
19_30_Varga.pdf Download (194kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A digitális eszközök oktatásban történő eredményes alkalmazásához többek között szükség van a pedagógusok pozitív személyes viszonyulására, beállítódására is. Az oktatás területén számos olyan mérőeszköz ismert, amely a tanárok IKT-eszközök használatához kapcsolódó attitűdjét méri. Ezzel szemben nagyon kevés nemzetközi vizsgálatot találunk, amely a testnevelő tanárokat helyezi a kutatás középpontjába. Jelen tanulmány célja a Számítógép Attitűd Skála (CAS) magyar nyelvű változatának, hazai testnevelő tanárok mintáján történő adaptálása volt (CAS-H). Keresztmetszeti, kérdőíves vizsgálatunkat egy 200 fős kénye lm i m i nt án (62 fér fi és 138 nő, át lagé l etkor = 45,12 év; SD = 10,76 év) végez- tük el. Eredményeink szerint a CAS-H 3-faktoros modell itemei az elrendeződés alapján logikai összetartozást mutattak. A CAS-H F1 a számítógép-használathoz fűződő szorongás, a CAS-H F2 a számítógép értékével kapcsolatos hiedelmek és a CAS-H F3 a szám í tógép, m int a vá l tozás e l őseg í tő j e nevet kapt a. A CAS-H be l ső konzisztenciája megfelelőnek bizonyult (Cronbach-α = 0,536-0,808), a faktorok között közepes korrelációs értékeket találtunk (r = 0,29-0,59). A CAS-H-kérdőív jelenleg alkalmas a tanárok IKT-attitűdjeinek vizsgálatára, azonban a kérdőív továbbfejlesztését indokoltnak tartjuk, hogy a teljes validálási követelményrendszernek megfelelő legyen. ----- EXAMINATION OF THE APPLICABILITY OF THE CAS QUESTIONNAIRE (COMPUTER ATTITUDE SCALE) ON THE SAMPLE OF HUNGARIAN PHYSICAL EDUCATION TEACHERS The effective use of digital tools in education requires, among other things, a positive personal attitude on the part of teachers. In the field of education, a number of measurement instruments are known to measure teachers’ attitudes towards the use of ICT tools. In contrast, we find very few international studies that put physical education teachers at the center of research. The aim of the present study was to adapt the Hungarian version of the Computer Attitude Scale (CAS) to the sample of Hungarian physical education teachers (CAS-H). Our cross-sectional study included 200 teachers (62 men and 138 women, mean age = 45.12 years; SD = 10.76 years). According to our results, the items of the CAS-H 3-factor model showed a logical coherence based on their arrangement. CAS-H F1 is named for anxiety about computer use, CAS-H F2 for beliefs about the value of a computer, and CAS-H F3 for a computer as a facilitator of change. The internal consistency of CAS-H was found to be adequate (Cronbach-α = 0.536–0.808). Medium correlation values were found between the factors (r = 0,29-0,59). The CAS-H questionnaire is currently suitable for examining teachers’ ICT attitudes, however, we consider it necessary to further develop the questionnaire in order to meet the full validation requirements.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Varga, Attila NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Karsai, István NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Révész, László NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | IKT, attitűd, testnevelő tanár, CAS-kérdőív, adaptálás ----- ICT, attitude, physical education teacher, Computer Attitude Scale Questionnaire, adaptation |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 50. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.50.19 |
ISSN: | 2677-0105 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 03 Jún 2022 09:20 |
Utolsó módosítás: | 03 Jún 2022 09:20 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7398 |
Tétel nézet |