Identitásjelölő elemek egy délnyugat-szlovákiai kisváros oktatási intézményeinek nyelvi tájképében

Lőrincz, Gábor (2021) Identitásjelölő elemek egy délnyugat-szlovákiai kisváros oktatási intézményeinek nyelvi tájképében Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 47. köt.) = Acta Universitatis de Carolo Eszterhazy Nominatae. Sectio Linguistica Hungarica. pp. 61-71. ISSN 2631-0198

[thumbnail of 61_71_Lőrincz.pdf] pdf
61_71_Lőrincz.pdf

Download (1MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguis...

Absztrakt (kivonat)

Identity markers in the schoolscape of a small town in South West Slovakia ----- This paper explores identity markers in the schoolscape of a small south-west Slovakian town. Schoolscape is a reference to the visual and spatial organization of educational spaces, with special emphasis on inscriptions, images and language-related signs inside the classrooms but also in the entrance, foyer, corridors as well as in the curriculum, text books (original or translated) and websites. In the linguistic landscape, languages are used in different ways and they convey different meanings. Inside educational settings, linguistic landscapes have characteristics that are different from public spaces. For example, the degrees of monolingualism and multilingualism are not the same. Further, the production of signs is often less professional because many signs are made by the students. There is a strongly Hungarian sense of identity in the preschool and primary school under study, as revealed not only by Hungarian inscriptions but also by the choice of specific colours and symbols.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Lőrincz, Gábor
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Megjegyzés: A tanulmány a Visegrad Scholarship Program anyagi támogatásával készült az #52010823 számú szerződés keretén belül. / This paper was written within the confines in Visegrad Scholarship Program, Project n.: #52010823.
Kapcsolódó URL-ek:
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.46437/ActaUnivEszterhazyLinguistica.2021.61
ISSN: 2631-0198
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 19 Nov 2021 13:53
Utolsó módosítás: 19 Nov 2021 13:53
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7218
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet