Tóth, Noémi Evelin, Yang Zijian, Győző (2021) Magyar nyelvtan tanulását segítő alkalmazás általános és középiskolás diákok részére In: Agria Média 2020. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 211-220.
pdf
211_220_Tóth.pdf Download (941kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A kutatás célja egy olyan tanulást segítő alkalmazás megvalósítása, amely segítségével a magyar diákok számára könnyebbé tehető az olyan anyanyelvi alapok megértése, mint például, hogy miként épülnek fel a mondatok, milyen egységekből állnak össze és azok hogyan viszonyulnak egymáshoz. A száraz nyelvtani anyagok helyett önállóságot növelő, játékos és interaktív feladatokkal több diák is közelebb kerülhetne a magyar nyelvhez és annak mélyebb megértéséhez. Tapasztalat, hogy a tanulók számára a nyelvtan, mint tanóra, sokszor okoz nehézségeket a tanulás során. Bár az évek alatt átfogó anyagot kapnak ahhoz, hogy a nyelvtan mindennapi használata ne jelenthessen gondot, azonban sokan így sem tudják összeegyeztetni a tanultakat a gyakorlattal, hiába használják nap mint nap helyesen az anyanyelvüket. Elmondható, hogy messze elmarad az általában kedvelt tantárgyak mögött, holott mindennek az alapját az jelentené, ha egy ember a saját anyanyelvét jól ismerné és használná. Ezért fontos lenne elérni, hogy a gyerekek számára a nyelvtantanulás, korosztálytól függetlenül, ne csak teher legyen. Találják meg a nekik megfelelő nehézségű feladatokat, amelyeket élvezettel oldhatnak meg, megfelelő visszajelzést kapva arról, ha hibáztak és azt hogyan javíthatják. Ehhez társul egy olyan webes technológiákkal és nyelvészeti eszközökkel támogatott alkalmazás, ami rendelkezik a megfelelően felépített és letisztult felhasználói felülettel, ami kisebb gyerekek és szülők számára is érthető és könnyen használható. Az alkalmazás funkciói közé tartozik mind a törzsanyag elsajátítása, mind a helyesírás és a mondatok elemzése, ellenőrzése. A tananyag csakúgy, mint ahogy az iskolában, témakörökre bontott, amikben korosztály szerint megtalálhatók a feladatsorok és a hozzájuk artozó magyarázó részek. Így könnyebben feldolgozható, lépésről lépésre, gyakorlati példákon keresztül tanulható az elmélet. A feladatok sokszínűsége miatt a diákok figyelme fenntartható és különböző jutalmazási rendszereken keresztül a tanulás élvezetesebbé válhat. A szoftver hátterében pedig jól bevált, különféle nyelvi elemzők implementálásával maga a szoftver is részt vesz a mondatok elemzésében, a helyesírás ellenőrzésében az iskolákban tanított nyelvi szabályok alapján. A felhasználók pedig maguk is megadhatják az elemezni kívánt mondatot, vagy mondatokat. Mindezzel nemcsak a diákok, de a pedagógusok munkája is egyszerűbbé válhat, ugyanis azzal, hogy a diákok nemcsak az órán kaphatnak visszajelzést a tudásukról, ami a legtöbb iskolában heti egy-két alkalmat jelent, az önálló, otthoni tanulás is eredményessé válhat, a program így elősegíti az anyag helyes rögzülését is. ----- Hungarian grammar learning application for primary and high school students ----- The aim of this research is the development of an application that allows Hungarian students to learn the basics of the Hungarian grammar in an easier way, for instance the sentence structure, the different units that build up a sentence, and how they relate to one another. Instead of the plain grammar rules, this application motivates students for independence, helps students to get closer to the Hungarian language by friendly and interactive tasks, and allows them to gain a deeper understanding of the language itself. When it comes to grammar lessons many individuals have experienced difficulties in the learning process. Although they get a brief overview during the years, granting them the correct use of their language in the everyday life without complication, some still can’t manage to apply their studies in practise. It can be stated that it is far behind the popular subjects, despite the fact that it would be the basis of everything, that a person knows and uses their mother language in the correct way. This is one of the main reasons why we need to find a way, in which every individual regardless of their age finds learning grammar more than just a burden. They should be able to find the right tasks for their knowledge, which they can solve with joy, getting the right feedback, letting them know of their mistakes, and ways to correct those mistakes. Such a thing would be the application stated above, using web technologies and linguistic tools, including a properly structured and clean user interface, which would be easy to use and understand for both small children and adults as well. The application would function as a tool for learning the core material, besides accurate spelling, analysing sentences and inspecting them. The educational material would be themed just like in school, in which themes one can find tasks for particular age groups along with the explanation. With this approach the theory is more processable through practical examples. With the diversity of tasks the attention of students is more viable, and using some kind of a rewarding system the learning process becomes more enjoyable. The software would take part in analysing the sentences, supervising the spelling based on the language and grammar rules applied by schools, alongside with the well proven language analysts. The users would also be able to specify their own sentences when it comes to analysing. Thereby not just the learning process for students would become easier, but the performance for teachers and educators, considering that the students would not only receive feedback of their knowledge in school, which only happens one or two times a week, but also during their independent learning processes which they can manage outside of school, since the application supports the correct fixation of material.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Tóth, Noémi Evelin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Yang Zijian, Győző NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | tanulást segítő alkalmazás, általános iskolai nyelvtan, középiskolai nyelvtan, magyar nyelvtan, önálló tanulás, mondatelemző, helyesírás-ellenőrző ----- learning application, primary school grammar, high school grammar, hungarian grammar, independent learning, sentence parser, spelling-checker |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.17048/AM.2020.211 |
ISBN: | 978-963-496-199-4 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 02 Szep 2021 14:41 |
Utolsó módosítás: | 13 Szep 2021 15:11 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7046 |
Tétel nézet |