Tiszai, Luca, Sándor, Katalin, Kálló, Veronika (2019) Visual Narratives of Disability in Projective Drawing Test Pro&Contra. 3 (2). pp. 47-67. ISSN 2630-8916
pdf
ProContra_2019-No2_03.pdf Download (1MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Encountering someone with a disability may evoke anxiety but engaging in discourse about emotional disturbance is against the unwritten rules of acceptable behaviour in most Western societies. Attitudes toward disabilities are highly complex mental reactions which stem from a wide range of interacting factors. The aim of this pilot study was to uncover the various components of Hungarian adolescent students’ attitudes through projective drawing tests. The test instruction was to ‘draw a person with disabilities.’ One hundred and sixteen drawings by Hungarian 7th- and 10th-grade students and thirty drawings by 11th-grade students were examined by six independent professionals. The first and most noticeable aspect of the drawings was the personal engagement of the participants. Different patterns were identified as possible indicators of the drawer’s inner representations of disabilities referring to social status, active or passive social roles, social isolation, inclusion, personal- or problem-centered point-of-view, or the emotional aspect of the drawer’s attitude. The projective drawing test is a promising practice in education and research when planning or evaluating disability awareness projects.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Tiszai, Luca NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Sándor, Katalin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Kálló, Veronika NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | DAP test, attitude, projective drawing test, disability, disability awareness |
Nyelv: | angol |
Kötetszám: | 3 |
DOI azonosító: | 10.33033/pc.2019.2.47 |
ISSN: | 2630-8916 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 19 Feb 2021 14:39 |
Utolsó módosítás: | 25 Feb 2021 18:36 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6891 |
Tétel nézet |