Tomori, Tímea (2021) A kognitív kommunikációs kompetencia tantervi vizsgálata a gimnázium 9–10. évfolyamán Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28.). pp. 251-260. ISSN 0230-0435
pdf
251_260_Tomori.pdf Download (822kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány a kommunikációs kompetencia és az információs műveltség kérdését iskolapedagógiai megközelítésbe helyezi. A kompetenciaelméletek közül a vizsgálat Nagy József személyiségfelfogására támaszkodik. A személyiséget alkotó kognitív, személyes, szociális és speciális kompetenciák közül a kognitív kompetencia kerül a vizsgálódás középpontjába. A vizsgálat módszere dokumentumelemzés. A vizsgálat tárgya a NAT (2012) és a gimnáziumi (9–10. évfolyamos) kerettanterv. A vizsgálatban a Szőke-Milinte Enikő (2012) által alkotott komponenskészlet adja a kódolási rendszert. A vizsgálat során négy jól elkülöníthető csoport jött létre. 1. Azok a kódok, amelyek nem jelentek meg a vizsgált dokumentumokban. 2. Számosságát tekintve nem érte el a dokumentumban a gyakorisági mutató a tízet. 3. Számosságát tekintve a gyakorisági mutató tíz és száz között volt. 4. A jelentős mértékben megmutatkozó kódok kerültek ebbe a csoportba, tehát azok, amelyek több mint százszor fordultak elő a vizsgált dokumentumban. A vizsgálat eredménye megmutatja, hogy mire helyezi a hangsúlyt az előírás; tehát hogy a tanulóknak a fejlődését milyen területeken szorgalmazzák a szabályozó dokumentumok. Ennek a kutatásnak a folytatása pedig arra fog rámutatni, hogy az intézményekben ezek az előírások milyen mértékben tarthatóak, illetve milyen módszerekkel dolgoznak azok a pedagógusok, akik a kommunikációs kompetenciafejlesztésben részt vesznek.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Tomori, Tímea NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | kognitív kommunikációs kompetencia, információs műveltség, szabályozó dokumentumok |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.33031/SPF.2021.251 |
ISSN: | 0230-0435 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 14 Feb 2021 15:35 |
Utolsó módosítás: | 14 Feb 2021 15:35 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6860 |
Tétel nézet |