Antal, Katalin, Láng, Éva (2025) A zenés-táncos mozgásformák többdimenziós hatása az iskolai testnevelésben Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (57. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 57. pp. 39-43.
|
pdf
29_43_antal.pdf Download (7MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A tánc az emberi kultúra egyik legősibb, sokrétű kommunikációs formája, amely nem csupán fizikai aktivitásként értelmezhető, hanem érzelmi, kognitív és szociális fejlesztő hatású komplex módszerként is. Különösen gyermekkorban jelentős a tánc szerepe az önkifejezés, az érzelmi szabályozás, az empátia és a társas kapcsolatok fejlődésében. A testnevelés tantárgy keretében alkalmazott zenés-táncos mozgásformák hazai és nemzetközi szinten egyaránt egyre nagyobb figyelmet kapnak a sport- és neveléstudományokban. A tanulmány célja feltárni, milyen hatással vannak a zenés-táncos mozgásformák a tanulók mentális, szociális, érzelmi és kognitív fejlődésére az általános iskolai testnevelésben. A kvantitatív leíró kutatás 163 testnevelő tanár megkérdezésével történt anonim, online kérdőív segítségével, akik válaszaikban saját pedagógiai tapasztalataik alapján ítélték meg a tanulók viselkedésének, érzelmi reakcióinak és kognitív teljesítményének változásait. A vizsgálat három fő dimenzióra fókuszált: (1) affektív képességek (pl. stresszcsökkentés, önbizalom, érzelmi szabályozás), (2) kognitív funkciók és memória (pl. figyelem, tanulási készségek), valamint (3) szociális készségek (pl. együttműködés, empátia). Az eredmények a szakirodalommal összhangban mutatják, hogy a zenés-táncos mozgásformák pozitív hatással vannak a tanulók hangulatára, önbizalmára, társas kapcsolataira és koncentrációjára. Eredményeink hozzájárulhatnak a tánc tantárgyon belüli legitimitásának további erősítéséhez, és alátámaszthatják módszertani alkalmazásának szükségességét a komplex személyiségfejlesztés szolgálatában. A tanulmány szakirodalmi kontextusba helyezi az empirikus megállapításokat, és javaslatokat fogalmaz meg az iskolai gyakorlat továbbfejlesztésére. ---- THE MULTIDIMENSIONAL EFFECTS OF MUSIC AND DANCE MOVEMENT FORMS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION Dance is one of the most ancient, multifaceted forms of communication in human culture, which can be understood not only as a physical activity, but also as a complex method of emotional, cognitive and social development. Especially in childhood, dance plays a significant role in the development of self-expression, emotional regulation, empathy and social relationships. Music and dance movement forms in the context of physical education are receiving increasing attention in sport and educational sciences, both nationally and internationally. The aim of this study is to explore the impact of music and dance movement forms on the mental, social, emotional and cognitive development of pupils in primary school physical education. The quantitative descriptive research was conducted by interviewing 150 physical education teachers using an anonymous online questionnaire, who judged changes in students’ behaviour, emotional reactions and cognitive performance based on their own teaching experiences. The study focused on three main dimensions: (1) affective skills (e.g., stress reduction, self-confidence, emotional regulation), (2) cognitive functioning and memory (e.g., attention, learning skills), and (3) social skills (e.g., cooperation, empathy). The results show, in line with the literature, that music-dance movement forms have a positive impact on students’ mood, self-confidence, social relationships, and concentration. Our results may contribute to further strengthen the legitimacy of dance within the subject and support the need for its methodological application in the service of complex personal development. The paper places the empirical findings in the context of the literature and makes suggestions for further development of practice in schools.
| Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
|---|---|
| Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Antal, Katalin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Láng, Éva NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
| Kapcsolódó URL-ek: | |
| Kulcsszavak: | tánc, mentális fejlődés, szociális kapcsolatok, testnevelés, kognitív készségek ---- dance, mental development, social relationships, physical education, cognitive skills |
| Nyelv: | magyar |
| Kötetszám: | 57. |
| DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.57.29 |
| Felhasználó: | Tibor Gál |
| Dátum: | 11 Nov 2025 10:28 |
| Utolsó módosítás: | 11 Nov 2025 10:28 |
| URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8865 |
![]() |
Tétel nézet |
