Miért is jó a tudományos diákkör? A kutatói tevékenységre alapozott tehetséggondozás fejlesztése a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium Tudományos Diákköri Konferenciájának (TDK) kiterjesztésével

Varga, Zsuzsanna (2025) Miért is jó a tudományos diákkör? A kutatói tevékenységre alapozott tehetséggondozás fejlesztése a kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium Tudományos Diákköri Konferenciájának (TDK) kiterjesztésével Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 49. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. pp. 67-84.

[thumbnail of 67_84_Varga.pdf] pdf
67_84_Varga.pdf

Download (9MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.20...

Absztrakt (kivonat)

Az utóbbi években egyre több természettudományos versenyen vehetnek részt a diákok. Az általános és középiskolások számára több felsőoktatási intézmény is megnyitja kapuit, teret adva a gyerekek alkotó-, kutatómunkáinak. Az egyetemi TDK külön szekciót szervez számukra, a Dunántúli Mandulafa kiadványt jelentet meg munkáikkal. Egy ilyen munka elkészítése komoly kihívást jelent nemcsak a diák, hanem az őt felkészítő pedagógus számára is. A kutatói munka során a tanuló számos képessége fejlődik, nem is a végeredmény a legfontosabb, hanem az odáig vezető út. A pedagógus az elejétől részt vesz ebben a fel adatban, ez egy igen fontos kooperációs munka. A tanár segít a téma kiválasztásában és a kísérletek értelmezésében, szakirodalmat és módszereket ajánl, végül stilisztikailag javítja a dolgozatot, felkészíti a diákot a szóbeli szereplésre. Közben, ha kell, lelkesíti, biztatja diákjait. Mindeközben a tanár is fejlődik, és a diákok lelkesedése, sikere jó ellenszer a tanárokat egyre inkább érintő „burn out” szindróma ellen. Ezek miatt a tehetséggondozásnak ez a formája tanár és diák számára is egyaránt fontos. ----- In recent years, students have been able to participate in more and more science compe titions. Several higher education institutions open their doors to primary and secondary school students, giving space to their research work. The university TDK organizes a special section for them, and the Dunántúli Mandulafa Conference publishes their works. Completing such a work is a serious challenge not only for the students, but also for the teachers preparing them. During the research work, many of the student’s skills will develop, and the path leading to the final study is more important than the end result. T he teacher participates in this task from the beginning, it is a very important cooperative work between teachers and students. The teacher helps in choosing the topic, interpreting the experiments, recommends literature and methods, and finally improves the thesis stylistically and prepares the student for the oral presentation. In the meantime, he inspires and encourages his students if necessary. During theses tasks the skills of the teacher also develops, and the enthusiasm and successes of the students are a good antidote against the „burn out” syndrome that increasingly affects teachers. For these reasons, this form of talent development is important for both teachers and students.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Varga, Zsuzsanna
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: kompetencia, önálló tanulás, projektmunka, természettudományos verseny ----- competence, independent learning, project work, science competition
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2025.49.67
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 25 Jún 2025 07:13
Utolsó módosítás: 25 Jún 2025 07:13
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8586
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet