Kovács-Bogya, Tünde (2024) Tantárgyi szimbolika alkalmazásának lehetőségei In: Sallai Éva-emlékkönyv. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 219-235.
pdf
219_Kovács.pdf Download (891kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
2014-ben végeztem a diákrelaxáció képzést, itt ismerkedtem meg a tantárgyi szimbolika módszerével és fogalmával, melyet Szőnyi Magda alkotott meg 2012-ben. A metódus összekötő és analógiás-szimbolikus gondolkodásmódot és szemléletet jelent. A hasonlóságokon alapuló, képi és szimbolikus eleme ket beépítő látásmód alkalmazásával a diákok saját személyes „képeiket”, élményeiket, ismereteiket és tapasztalataikat használják fel. Ezeket építik be az adott tantárgy ismeretanyagába, bővítve, gazdagítva azt. (Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület, 2012) Személyesebben kötődnek az adott tananyaghoz, motiváltabbá, érdeklődőbbé válnak elsajátításában, feldolgozásában. A vizuális megjelenítés növeli a befogadást, a figyelmet, a tanulási teljesítményt, a motivációt, valamint a sikerélményt. Ez a módszer illeszthető pl. a projektpedagógia módszeréhez, a Komplex Alapprogramhoz is. Lehetőséget teremt eltérő szemléletű, érdeklődésű diákok motiválásához, iskolai sikeres ségük, a sikerélmény növeléséhez. Célom a tantárgyi szimbolika megismer tetése a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók, valamint oktatók körében. Hiszem, hogy ez a módszer egy olyan újabb eszközt jelent(het) a pedagógusoknak, pedagógusjelölteknek, mely számukra és a diákjaik számára egyaránt inspiráló és eredményes tanulási-tanítási folyamatot biztosít. Írásomban a szimbolikus megjelenítésen és hasonlóságon alapuló gondolkodást és szemléletmódot mutatok be egy konkrét példán keresztül. Szemléltetem a tantárgyi szimbolika sokszínű, sokrétű alkalmazási lehetőségét, ami kreativitást és örömet nyújtó folyamat. Sallai Éva mind a pedagógusképzésben, mind a pedagógus-továbbképzések terén új utakat, távlatokat nyitott. Úgy gondolom, egy ilyen irány, egy ilyen távlat lehet a tantárgyi szimbolika is mint metódus, mely színesítheti a pedagógusok, pedagógusjelöltek eszköztárát.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Kovács-Bogya, Tünde NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | tantárgyi szimbolika, analóg gondolkodás, motiváció, tanulási-tanítási folyama |
Nyelv: | magyar |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 02 Dec 2024 08:31 |
Utolsó módosítás: | 02 Dec 2024 08:31 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8314 |
Tétel nézet |