Rendelkeznek-e a hallgatók azokkal az informatikai kompetenciákkal, amit sokan gondolnak?

Czinege, Monika, Erdélyi, Éva, Várady, Ferenc, Vidor, Róbert (2024) Rendelkeznek-e a hallgatók azokkal az informatikai kompetenciákkal, amit sokan gondolnak? In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 331-336.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.331

Absztrakt (kivonat)

A gazdasági felsőoktatásban is igen fontos a hallgatók informatikai tudása, hiszen a gazdaság minden területén is elterjedt a digitalizáció. Igaz, hogy a mai fiatalok látszólag készség szinten kezelik pl. az okos eszközöket, de lehet, hogy ez a „tudás” inkább a közösségi médiára korlátozódik. Tapasztalatunk, hogy a középiskola informatika tanulmányai nem jelentenek stabil alapot a felsőoktatás (emelt szintű) informatikai tantárgyaihoz. A probléma nem újkeletű, hiszen a legtöbb középiskolában csak egy, esetleg két évig tanulnak a diákok informatikát, és sajnos ezekben az években még nincs biztos alapjuk a komolyabb ismeretek megszerzéséhez. Egyetemünkön, a Budapesti Gazdasági Egyetemen, annak érdekében, hogy a hallgatók sikeresen teljesítsék az informatikai tantárgyakat, több éve felkészítő kurzusokat tartunk. Az elmúlt években a pandémia nem könnyítette meg a munkánkat, hiszen 2020 szeptemberétől olyan hallgatók érkeztek a felsőoktatásba, akik hosszú ideig online tanulásban vettek részt, és az érettségire való felkészítés is részben vagy egészben online módon történt. Emellett azt is észleljük, hogy a hallgatók az új körülmények miatt különböző problémákkal küzdenek, köztük tanulási nehézségekkel. Ebben a helyzetben felértékelődik a felzárkóztató kurzusok biztosítása a leendő hallgatók számára, amit egy előzetes tudásfelmérés eredménye alapján választhatnak. A szintfelmérő eredménye az oktatók számára is informatív, mert felhasználják az eredményeket a tananyag heti pontosítása során, illetve tanácsolják (vagy nem) a diákoknak, hogy inkább a felzárkóztató kurzus után vegyék fel a kötelező tantárgyat. Tanulmányunkban komplex módon vizsgáljuk a tudás felmérések több éves eredményeit, valamint statisztikai módszerekkel elemezzük a felzárkóztató kurzuson résztvevő hallgatók sikerességét a közben többször, a piaci igényekhez megújult kötelező „Informatika és a világ” tantárgyban. ----- DO STUDENTS HAVE THE IT COMPETENCIES THAT MANY PEOPLE THINK THEY HAVE? IT skills are very important in business higher education, as digitalisation is spreading to all areas of the economy. While it is true that today's young people seem to have a certain level of proficiency in smart devices, for example, this "knowledge" may be more limited to social media. It is our experience that secondary school IT studies do not provide a solid basis for (advanced) IT subjects in higher education. This is not a new problem, as in most secondary schools students only study IT for one or two years, and unfortunately, they do not have a solid basis for more serious knowledge during these years. At our university, the Budapest Business University, we have been running preparatory courses for several years to help students succeed in IT subjects. In recent years, the pandemic has not made our work any easier, as from September 2020, students who have been studying online for a long time, and who have been preparing for their final exams have been studying online for some or all of their studies. We are also noticing that students are experiencing various problems, including learning difficulties, due to the new circumstances. In this situation, the provision of bridging courses for prospective students, - which they can choose on the basis of a prior knowledge assessment, - is of particular value. The results of the assessment are informative for the teachers, who use the results to refine the curriculum on a weekly basis or advise (or not) students to take the compulsory course after the catch-up course. In our study, we examine the results of several years of knowledge assessments in a complex way and use statistical methods to analyse the success of students in the compulsory subject "IT and the World", which has been renewed several times in the meantime to meet market needs.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Czinege, Monika
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Erdélyi, Éva
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Várady, Ferenc
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Vidor, Róbert
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: felsőoktatás, informatikai készségek, szintre hozás, tudásfelmérés ----- higher education, IT skills, knowledge assessment, leveling up
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.331
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 25 Szep 2024 11:54
Utolsó módosítás: 25 Szep 2024 11:54
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8218
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet