A köznevelés digitális transzformációjának egri aspektusai: a 2009-2017-ig zajló iskolakísérletek médiadidaktikai elemzése

Racsko, Réka (2024) A köznevelés digitális transzformációjának egri aspektusai: a 2009-2017-ig zajló iskolakísérletek médiadidaktikai elemzése In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 304-324.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.304

Absztrakt (kivonat)

Az ezredfordulót követő technológiai forradalom erős hatást gyakorolt a társadalmi alrendszerekre, különös tekintettel az iskola világára. Megindultak az új típusú oktatási környezetek fejlesztésével kapcsolatos kutatások, amelyben nagy szerepet kaptak a magas innovációs potenciállal rendelkező digitális hardvereszközök (pl. hordozható számítógépek, interaktív táblák, táblagépek), a kapcsolódó új módszertani megoldások (BYODmodell), az interaktív mediális elemek (multimédiás tartalmak), valamint a hozzájuk kapcsolódó curriculumfejlesztések. Fókuszuk pedig a magas szintű digitális kompetenciafejlesztés és az iskolai digitális transzformáció rendszerszintű megvalósítása volt. Az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézete ennek szellemében 2009-ben indította el azt a hazai és nemzetközi téren is úttörőnek számító iskolakísérlet-sorozatát, amely a fentebb vázolt kihívásokra kereste a választ a korszerű és hazánkban egyedülálló mentorált innováció (Dorner–Kárpáti, 2008) módszere révén. Az alkalmazott módszertani megoldások erős párhuzamot mutatnak a digitális technológia integrációjához köthető elfogadás modellekkel, amelyek megjelenésre egybeesik a személyi számítógépek elterjedésével. Az első ismert modell Davis (1986) nevéhez fűződik, aki megalkotta a Technology Acceptance Model (TAM) koncepcióját, amely később alapját képezte számos médiadidaktikai (Kis-Tóth et. al, 2001) modellnek (PIC-RAT, TIP, TIM, LoTI, SAMR, kiterjesztett BLOOM-taxonómia), amelyek az egyes eszközök tanulási-tanítási folyamatba történő integrációját foglalják rendszerbe. Előadásomban az egri iskolakísérletek főbb állomásait és sajátosságait tekintem át a szisztematikus szakirodalmi áttekintés PRISMA-protokollját alkalmazva, valamint a technológiaintegrációs modellek elemeivel történő összehasonlító kvalitatív elemzésének eredményeit ismertetem, a tartalomelemzés módszerét alkalmazva. ----- ASPECTS OF THE DIGITAL TRANSFORMATION OF PUBLIC EDUCATION IN EGER: A MEDIA DIDACTIC ANALYSIS OF SCHOOL EXPERIMENTS FROM 2009-2017 The post-millennium technological revolution has had a profound impact on social subsystems, particularly in the world of schools. Research on the development of new types of educational environments has been initiated, with a strong focus on digital hardware devices with a high innovation potential (e.g. portable computers, interactive whiteboards, tablets), new methodological solutions (BYOD model), interactive media elements (multimedia content) and related curriculum development. Their focus was on the development of high level digital competences and the systemic implementation of digital transformation in schools. In this spirit, in 2009 the Institute of Media Informatics of Eszterházy Károly College launched a series of school experiments, which was a pioneer in Hungary and internationally, to address the challenges outlined above through the modern and unique mentored innovation method (Dorner-Kárpáti, 2008). The methodologies used have strong parallels with the adoption models associated with the integration of digital technology, which coincide with the emergence of personal computers. The first known model is that of Davis (1986), who created the concept of the Technology Acceptance Model (TAM), which later became the basis for a number of media didactics (Kis-Tóth et al, 2001) models (PICRAT, TIP, TIM, LoTI, SAMR, extended BLOOM taxonomy) that systematise the integration of different devices in the learning-teaching process. In my presentation, I will review the main stages and characteristics of the Eger school experiments using the PRISMA protocol of the systematic literature review and present the results of a comparative qualitative analysis of the elements of the technology integration models using the content analysis method.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Racsko, Réka
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: digitális transzformáció, IKT-középpontú iskolakísérletek, elektronikus tanulási környezetek, kvalitatív vizsgálat ----- digital transformation, ICT-integrated school experiments, electronic learning enviroment, qualitative research
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.304
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 25 Szep 2024 11:47
Utolsó módosítás: 25 Szep 2024 11:47
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8216
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet