Crowdsourcing, digitalizáció és mikrotörténet, az interaktív közgyűjtemény, a felhasználók szerepe a digitális tartalomgyűjtésben

Szűts-Novák, Rita, Szűts, Zoltán (2024) Crowdsourcing, digitalizáció és mikrotörténet, az interaktív közgyűjtemény, a felhasználók szerepe a digitális tartalomgyűjtésben In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 36-40.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.36

Absztrakt (kivonat)

Az információs kor kihívásai és a technológiai fejlődés új perspektívát teremtett a közgyűjtemények számára a tartalomgyűjtés és tárolás terén. A hagyományos múzeumi és könyvtári gyakorlat szemlélete fokozatosan változik az új digitális kor elvárásainak megfelelően. Írásunk elemzi az elmozdulást a közgyűjteményi gyakorlatban, és rámutat, hogy a szemlélet-váltásnak kiemelkedő fontossága van a felhasználók bevonásában. A közgyűjtemények hagyományosan az információk megőrzésének és átadásának szentelt intézmények voltak. Azonban a digitális technológiák térnyerése és az internet elterjedése megnyitotta az utat az interaktivitás és a közösségi együttműködés előtt. Az új szemléletben a közgyűjtemények már nem csupán a tárolás és a kutatás helyszínei, hanem aktív szereplői a tudásmegosztásnak és a közösségi kreativitásnak. A digitális eszközök segítségével a látogatók, kutatók és érdeklődők aktívan részt vesznek a gyűjtemények gazdagításában, rendezésében és a művek címkézésében. A crowdsourcing és a kollektív intelligencia elveinek alkalmazása lehetővé teszi a közgyűjtemények számára, hogy a felhasználók sokféleségéből merítve építsék fel gyűjteményeiket és töltsék meg tartalmukat értékes információkkal. A szemléletváltás nemcsak a közgyűjtemények tartalmának sokszínűségét növeli, hanem a felhasználók bevonásának élményét is fokozza. Az interaktív közgyűjtemények nem csak statikus információt kínálnak, hanem lehetőséget teremtenek az aktív párbeszédre és az együttműködésre a közönség és az intézmények között. Az így létrejövő közgyűjteményi tartalmak sokkal relevánsabbak és hitelesebbek a felhasználók számára, hiszen a közösség tagjai maguk is részeseivé válnak a tudás és a kultúra megőrzésének. Emellett az ilyen módon felépített közgyűjtemények megfelelnek a modern digitális kor igényeinek, és új lehetőségeket kínálnak az oktatás, kutatás és kreativitás terén. Tanulmányunkban többek között a Fortepan példáján keresztül mutatunk rá, hogy a szemléletváltás a közgyűjteményi gyakorlatban kiemelkedő jelentőségű, hiszen az interaktív közgyűjtemények révén a felhasználók aktív szereplőkké válnak a tartalomgyűjtésben és a tartalom létrehozásában. Ezáltal a közgyűjtemények sokkal élénkebb és gazdagabb tudásközpontokká válnak, amelyek képesek megfelelni a modern digitális kor elvárásainak és a közösség igényeinek. ----- CROWDSOURCING, DIGITALISATION AND MICROHISTORY. THE INTERACTIVE PUBLIC COLLECTION. THE ROLE OF USERS IN DIGITAL CONTENT COLLECTION The challenges of the information age and technological advances have created a new perspective for public collections in content collection and storage. Traditional museum and library practices are gradually changing their approach to meet the expectations of the new digital age. This paper presents the shift in public collection practice and shows that this approach change is paramount in engaging users. Public collections have traditionally been institutions dedicated to preserving and transmitting information. However, the rise of digital technologies and the spread of the Internet has opened the door to interactivity and community collaboration. In this new vision, public collections are not just places for storage and research but active agents of knowledge sharing and community creativity. Through digital tools, visitors, researchers, and the public actively enrich, organize, and label collections. Crowdsourcing and the application of collective intelligence principles enable public collections to build their collections and fill their content with valuable information, drawing on the diversity of users. This shift in approach increases the diversity of content in public collections and enhances the user engagement experience. Interactive public collections do not only offer static information but also create opportunities for active dialogue and collaboration between the public and institutions. The resulting public collection content is more relevant and authentic for users, as community members become part of preserving knowledge and culture. In addition, public collections built in this way meet the needs of the modern digital age and offer new opportunities for education, research, and creativity. In this paper the authors will show, among other things through the example of Fortepan, that this approach shift is paramount in public collection practice, as interactive public collections enable users to become active participants in content collection and content creation. In this way, public collections become more vibrant and enriched knowledge centers, able to meet the expectations of the modern digital age and the community's needs.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Szűts-Novák, Rita
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Szűts, Zoltán
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: crowdsourcing, digitalizáció, mikrotörténet, interaktív közgyűjtemény, digitális tartalomgyűjtés ----- crowdsourcing, digitization, microhistory, interactive public collection, digital content colle
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.36
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 24 Szep 2024 10:38
Utolsó módosítás: 24 Szep 2024 10:38
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8189
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet