A ChatGPT oktatásra gyakorolt hatásának vizsgálata

Négyesi, Péter (2024) A ChatGPT oktatásra gyakorolt hatásának vizsgálata In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 15-25.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.15

Absztrakt (kivonat)

A ChatGPT mélytanulási technikákat használ a természetes emberi nyelv megértésére, feldolgozására és generálására, nagyfokú komplexitással, ugyanakkor tisztességes pontossággal és használhatósággal (Haque et al., 2022). Míg a ChatGPT támogatói dicsérik, hogy képes támogatni az oktatást például az adaptív és személyre szabott környezetek biztosítása tekintetében (Qadir, 2022), egyes tudósok aggódnak a ChatGPT etikai megfontolásai miatt (Mhlanga, 2023), valamint a ChatGPT lehetséges negatív hatásai miatt az értékelési gyakorlatokra (Rudolph et al., 2023), a tudományos integritásra (Shiri, 2023) és a diákok magasabb rendű gondolkodási készségeire (Susnjak, 2022). Az ilyen jellegű tudományos viták mindennaposak, amikor új technológiákat vezetnek be az oktatásba, mivel gyakran megzavarják a hagyományos gyakorlatokat, és a tanároknak alkalmazkodniuk kell a lehetséges előnyeikhez és hátrányaikhoz (Qadir, 2022). Vizsgálatomban SWOT-analízis segítségével kívánom felvázolni a ChatGPT erősségeit és gyengeségeit, valamint megvitatni az oktatásban rejlő lehetőségeit és veszélyeit. Az erősségek közé tartozik a kifinomult természetes nyelvi modell használata a hihető válaszok generálásához, az önfejlesztő képesség, valamint a személyre szabott és valós idejű válaszok biztosítása. A gyengeségek közé tartozik a mély megértés hiánya, a válaszok minőségének értékelésének nehézsége, az elfogultság és a diszkrimináció veszélye, valamint a magasabb rendű gondolkodási képességek hiánya. Az oktatást fenyegető veszélyek közé tartozik a kontextus megértésének hiánya, a tudományos integritás veszélyeztetése, a diszkrimináció állandósulása az oktatásban, a plágium demokratizálódása és a magas rendű kognitív készségek csökkenése. A ChatGPT használata még mindig gyerekcipőben jár, ami azt jelenti, hogy több empirikus kutatásra van szükség. A SWOT-analízis eredményei alapján több irányt lehet javasolni a jövőbeli tanulmányok számára. ----- EXAMINING THE IMPACT OF CHATGPT ON EDUCATION ChatGPT uses deep learning techniques to understand, process, and generate natural human language with a high degree of complexity, while maintaining a fair degree of accuracy and usability (Haque et al, 2022). While ChatGPT proponents praise its ability to support education in terms of, for example, providing adaptive and personalized environments (Qadir, 2022), some scholars are concerned about the ethical considerations of ChatGPT (Mhlanga, 2023), as well as the potential negative impact of ChatGPT on assessment practices (Rudolph et al, 2023), academic integrity (Shiri, 2023), and students' higher order thinking skills (Susnjak, 2022). Such scholarly debates are commonplace when new technologies are introduced into education, as they often disrupt traditional practices and teachers must adapt to their potential benefits and drawbacks (Qadir, 2022). In my study, I will use a SWOT analysis to outline the strengths and weaknesses of ChatGPT and discuss the opportunities and threats it presents to education. The strengths include the use of a sophisticated natural language model to generate believable responses, the ability to self-edit, and the ability to provide personalised and real-time responses. Weaknesses include lack of deep understanding, difficulty in assessing the quality of responses, risk of bias and discrimination, and lack of higher order thinking skills. Threats to education include a lack of understanding of context, threats to academic integrity, the persistence of discrimination in education, the democratisation of plagiarism and the decline of higher cognitive skills. The use of ChatGPT is still in its infancy, which means that more empirical research is needed. The results of the SWOT analysis suggest several directions for future studies.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Négyesi, Péter
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: chatgpt, oktatás, mesterséges intelligencia, swot, adaptivitás-----chatgpt, education, artificial intelligence, swot, adaptivity
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.15
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 24 Szep 2024 10:26
Utolsó módosítás: 24 Szep 2024 10:26
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8186
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet