Burom, Katalin, Taskó, Tünde, Csernus, Ildikó (2024) Az infokommunikációs eszközhasználat összefüggései a beszéd- és nyelvi fejlődéssel a kofa-3 kérdőív alapján In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 12-16.
pdf
12_Burom.pdf Download (334kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Absztrakt: Az utóbbi évtizedekben megjelenő digitális fejlődés minden területen érezteti hatását. A gaz-dasági életben az informatika világa húzóágazattá nőtte ki magát. A társadalomban pedig a mindennapi élet részévé vált a digitális eszközök használata. Néhány évtizede még a televízió ártalmas hatásairól olvashattunk, ma azonban a televízión kívül még számos eszköz megjelent a háztartásokban. A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján az információs és kommuni-kációs eszközhasználat a magyar háztartásokban 2009-ben 63% volt, 2019-ben ez 86% lett. Az internethasználók korcsoport szerinti megoszlása a hivatal adati alapján a 16-24 évesek 99%-a, a 25-34 évesek 98%-a, a 35-44 évesek 97%-a használja az internetet. A magáncélú internethasználatban az e-mail küldésén kívül igen magas arányban-több mint 86% van jelen az információ keresés árukról, szolgáltatásokról, egészségügyről( KSH 2019). Az infokom-munikációs eszközhasználat tehát a mindennapok részévé vált. A közszolgáltatások elérésé-hez is egyre inkább az online teret használjuk. Az információszerzéshez ma már elengedhetet-lenné vált, hogy minden családban legyenek olyan eszközök, amelyeken ezeket a tartalmakat elérheti. Az infokommunikáció ilyen nagy arányú jelen léte vajon befolyásolja-e a beszéd-és nyelvi fejlődést. A pedagógiai szakszolgálatok adatai alapján évről évre emelkedik azon logo-pédiai esetek száma, akiknek beszéd és nyelvi fejlődése eltérő ütemben fejlődik. Kutatásunk-ban arra keressük a választ, hogy van-e összefüggés az IKT használat és beszédfejlődési késés között. Kiinduló hipotézisünk szerint az IKT-eszközök kisgyermekkori használata negatívan befolyásolhatja a nyelvi képességek fejlődését. A nyelvi képességek fejlődésének legintenzí-vebb szakasza 1,5–3 éves kor között zajlik. A gyermek idegrendszere ebben az időszakban kétszer olyan aktív, mint egy 18-20 évesé (Shore, 1997). A koragyermekkori médiahasználat és a kognitív képességek működése között pedig már tártak fel összefüggéseket (Kostyrka-Allchorne Cooper & Simpson, 2017). Az előadásban bemutatandó eredmények két kérdőív összevetésére épülnek. Az óvoda kezde-tén álló gyermekek nyelvi képességeinek szűrésére a Macarthur-Bates Kommunikációs Fejlő-dési Adattár III. (KOFA-3) (Kas 2010) kérdőívet, az infokomunikációs eszközhasználat fel-méréséhez pedig az Egyetem kutatócsoportja által öszszeállított kérdéssort használtuk. A mé-diahasználati kérdéssorban választ kerestünk arra, hogy mikor jelenik meg a médiahasználat a gyermekek életében, illetve vannak-e saját eszközeik; valamint a szülők mennyire kontrollálják gyermekük médiahasználatát. Eddigi vizsgálataink alapján a szülők tudatos médiahaszná-lata befolyásolja a nyelvi képességek fejlődését.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Burom, Katalin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Taskó, Tünde NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Csernus, Ildikó NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.17048/AM.2023.12 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 24 Szep 2024 10:22 |
Utolsó módosítás: | 29 Nov 2024 07:52 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8185 |
Tétel nézet |