Az erőszakmentes kommunikáció megjelenése a síoktatás területén

Hegyi, Domonkos, Révész, László (2024) Az erőszakmentes kommunikáció megjelenése a síoktatás területén Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (53. köt., 2022/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 141-153.

[thumbnail of 141_153_Hegyi.pdf] pdf
141_153_Hegyi.pdf

Download (652kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

Kutatások bizonyítják, hogy a gyermekek fejlődésére hátráltató hatással van a verbálisan agreszszív, büntető légkör. Éppen ezért egy olyan helyen, ahol a gyermek sok időt tölt – pl. iskola, heti rendszerességű edzések –, döntő fontosságú, hogy a vele foglalkozó személy hogyan kommunikál, hogyan oldja meg a konfliktusokat, milyen mintákat ad. Az erőszakmentes kommunikáció az empátiára és az őszinte önkifejezésre épül, célja, hogy a kommunikációban részt vevő felek egyaránt „győztesként” kerülhessenek ki a beszélgetésből a saját és a másik fél érzéseinek figyelembevételével. Jelen tanulmány célja, hogy megvizsgálja az erőszakmentes kommunikáció elemeit és használati lehetőségeit egy budapesti síiskola oktatási folyamataiban. Alapfeltevésünk szerint egy ilyen speciális közegben – extrém sport, specifikus körülmények, fokozott balesethelyzet – az oktatóknak nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a türelmes és nyugodt kommunikációra, illetve a bizalomteli edző-tanítvány kapcsolat kialakítására. Feltételezésünk szerint az ilyen jellegű oktatói hozzáállás tartalmazhatja az erőszakmentes kommunikáció elemeit. Kutatásunkban egy népszerű budapesti műanyag pályás síiskola sportoktatói (n = 20) vettek részt, akik egy általunk készített Erőszakmentes Kommunikáció tesztet töltöttek ki. A kérdőív eredményei alapján a síklub oktatói eredményesen alkalmazzák az erőszakmentes kommunikáció elemeit. A foglalkozások közben tudatosan viselkednek, odafigyelve kommunikálnak, pozitív attitűddel és nyitottsággal állnak a tanítványokhoz. Úgy véljük, az erőszakmentes kommunikáció elemeinek használata nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a síklubba járó sportolók örömmel, lelkesedéssel és kellő motivációval érkeznek az órákra és az oktatóikhoz. Éppen ezért szükség van arra, hogy a témában készült kutatások bizonyítékait tudomásul véve és felhasználva erőszakmentes kommunikációt fejlesztő programokat hozzunk létre az oktatók számára a tanítványaik pszichológiai egészségének megőrzése céljából. ----- THE APPEARANCE OF NON-VIOENT COMMUNICATION IN THE SKI TEACHING Research has shown that a verbally aggressive, punitive atmosphere has a negative impact on children’s development. Therefore, it is crucial that where the children spend a lot of time-- e.g. school, weekly training sessions - there is a positive atmosphere and the person in charge takes great care on how they communicate with the child, how they resolve conflicts and how they set a good example. Non-violent communication is based on empathy and honest self-expression. Its goal is that the parties participating in the communication can both come out of the conversation as “winners” by taking into account their own and the other party’s feelings. It is a method that has various benefits as it helps emotional development, teaches conflict management and language development, it has a positive impact on the way how people can interact with each other, and it helps to develop social skills, while it also develops the relationship between the participants and the relationship with the teacher. The purpose of this study is to examine the elements of non-violent communication and its possibilities of use in the educational processes of a ski school in Budapest. Our basic hypothesis is that in such a specific environment- extreme sport condition, increased accident risk- instructors should place more emphasis on patient and calm communication, and on establishing a trusting coach-student relationship. It is our assumption that this kind of instructor attitude may include elements of non-violent communication. In our research, sports instructors (n=20) from a popular ski school in Budapest completed a communication test that we created. According to the results of the questionnaire, the instructors of the ski club are effectively applying the elements of nonviolent communication during the ski lessons. They are aware of their behaviour, they communicate with attention, they have a positive attitude and open mind towards their students. We believe that the use of non-violent communication elements contributes a lot to the fact that children who attend ski club arrive at their lessons happy, enthusiastic, and motivated. As a result of our research, we have come to a conclusion that there is a need to create non-violent communication programmes for sport instructors, in order to maintain the psychological health of their students.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Hegyi, Domonkos
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Révész, László
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: síoktatás, erőszakmentes kommunikáció, sítanpálya, asszertív kommunikáció ----- ski instruction, non-violent communication, assertive communication
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.141
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 01 Aug 2024 09:15
Utolsó módosítás: 01 Aug 2024 09:15
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8171
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet