Horotán, Katalin, Táborská, Jana (2023) Környezeti nevelés: Esettanulmány az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Botanikus Kertjének példáján Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 48. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. 48. pp. 47-60.
pdf
47_Horotán.pdf Download (6MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A botanikus kertek jelentős növénygyűjteményeket őriznek és gondoznak. A növényfajok megőrzése mellett oktatási, kutatási és rekreációs funkciójuk is kiemelkedő. Ezeknek a funkcióknak a sikeres megvalósítása nemcsak amiatt fontos, mert ezek a programok fontos bevételi források lehetnek, hanem azért is, mert terjesztik városi környezetben a kertépítéshez, kertészkedéshez szükséges ismereteket, ösztönzik a közösségi, iskolai kertek kialakítását. Jelen tanulmányunkban a botanikus kertekben zajló környezeti nevelési foglalkozások tervezési és előkészítési folyamatát és megvalósítását mutatjuk be az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) Botanikus Kertjének példáján. A botanikus kert növényállományából a gyógy- és fűszernövényeket helyeztük a középpontba. A foglalkozások tematikáját, céljait és lehetséges megvalósítási módszereit a korosztályok szerinti bontásban, az iskolai tananyag, a résztvevők érdeklődési köre és a befogadási képessége alapján határoztuk meg. Három olyan foglalkozást mutatunk be röviden, melyek olyan növényál- lományra támaszkodnak, melyek nem csupán a botanikus kertekben, hanem iskolai intézménykertekben és közösségi kertekben egyaránt telepíthetőek, és így ezek a foglalkozások ott is megvalósíthatók. ----- ENVIRONMENTAL EDUCATION: A CASE STUDY FROM THE BOTANICAL GARDEN, OF THE ESZTERHÁZY KÁROLY CATHOLIC UNIVERSITY Botanical gardens preserve and manage important plant collections. In addition to the conservation of plant species, they play a significant role in education and research, and moreover, they serve as places for recreation. The successful implementation of these functions is important not only because these programs can be an important source of income, but also because they encourage the creation of community and urban garden and spread the knowledge required to garden construction and management. In this study, we present the planning and preparation process and implementation of environmental education sessions in botanical gardens using the example of the Botanical Garden of Eszterházy Károly Catholic University (EKCU). Medicinal and herbal plants from the botanical garden’s plant collection were placed in the center. The themes, goals and possible methods of implementation of the sessions were determined by age group, based on the school curriculum, the interests of the participants and their receptiveness. We briefly present three activities that rely on plants that can be planted not only in botanical gardens, but also in school and community gardens, and thus these activities can be implemented there as well.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Horotán, Katalin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Táborská, Jana NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | botanikus kert, környezeti nevelés, módszertan, fenntarthatóság ----- botanical garden, environmental education, methodology, sustainability |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 48. |
DOI azonosító: | 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2023.48.47 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 05 Feb 2024 16:17 |
Utolsó módosítás: | 05 Feb 2024 16:17 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7946 |
Tétel nézet |