A világjárvány okozta edzői kihívások a női labdarúgásban

Déri, Diána (2020) A világjárvány okozta edzői kihívások a női labdarúgásban Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (49. köt., 2020/2). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 49. pp. 7-23. ISSN 2677-0105

[img] pdf
7_23_Déri.pdf

Download (341kB)
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A társadalomtudományi kutatások gyakran vizsgálják az edző pedagógiai szerepét, illetve a sportoló-edző kapcsolat kérdéskörét (Giacobbi és mtsai. 2002, Myers és mtsai. 2005, Poczwardowski és mtsai. 2006, Trzaskoma-Bicsérdy és mtsai. 2007, Gyömbér és mtsai. 2012, Kiss és mtsai. 2018). Ugyanakkor nem található olyan tanulmány, amely kifejezetten a  női labdarúgást tekintve elemezné ezt a relációt. Jelen tanulmány azt kívánja bemutatni a női labdarúgásra vetítve, hogy ez a korábban ismeretlen helyzet, amely a koronavírus-világ járvány következtében alakult ki, milyen hatással volt az edzők és a sportolók viszonyára, és válaszként milyen új módszereket kellett az edzőknek alkalmazniuk. A felderítő kutatás eredményessége szempontjából a  legcélszerűbb a kvalitatív kutatási módszerek (interjúk és dokumentumelemzés) alkalmazása volt. A megkérdezet- tek (n = 5) legalább 10 éve a női labdarúgásban vezetői pozíciót betöltő személyek. A járvány új kihívás elé állította az edzőket, a legfőbb feladatot az edző-sportoló közötti kötődés, valamint a  játékosok motivációjának fenntartása jelentette, aminek következtében még jobban felértékelődött az edző pedagógiai nézete, tudása és gyakorlata. Indokolt lehet a jövőben olyan pedagógiai továbbképzés megszervezése, ahol az edzők szakszerű segítséget kaphatnak, hogyan kezeljenek ilyen helyzeteket. ----- THE AFFECT OF CORONAVIRUS PANDEMIC ON CHALLENGES OF COACHES WOMEN’S FOOTBALL The pedagogical role of the coach and the athlete-coach relationship are often examined (Giacobbi et al 2002, Myers et al 2005, Poczwardowski et al 2006, Trzaskoma-Bicsérdy et al 2007, Gyömbér et al 2012, Kiss et al 2018). However, there is no study that specifically analyzes this relationship in terms of women’s football. This study intends to demonstrate, in relation to women’s football, how this previously unknown situation, which arose as a result of the coronavirus pandemic, has affected the relationship between coaches and athletes and what new methods coaches have had to use in response. The most appropriate tool for the effectiveness of the research was the application of exploratory qualitative research methods (interviews and document analysis). Interviewees (n = 5) have been in leadership positions in women’s football for at least. athlete attachment and player motivation, which further enhanced the coach’s pedagogical view, knowledge and practice. It may be appropriate to organize further pedagogical training in the future where coaches can receive professional help on how to deal with such situations.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Déri, DiánaNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kulcsszavak: edzők pedagógiai tevékenysége, edző-sportoló kapcsolat, női labdarúgás, koronavírus-világ járvány ----- pedagogical activities of coaches, coach-athlete relationship, women’s football, coronavirus pandemic
Nyelv: magyar
Kötetszám: 49.
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.7
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 21 Ápr 2022 07:28
Utolsó módosítás: 21 Ápr 2022 07:38
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/7374
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet