A kognitív kommunikációs kompetencia tantervi vizsgálata a gimnázium 9–10. évfolyamán

Tomori, Tímea (2021) A kognitív kommunikációs kompetencia tantervi vizsgálata a gimnázium 9–10. évfolyamán Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28.). pp. 251-260. ISSN 0230-0435

[thumbnail of 251_260_Tomori.pdf] pdf
251_260_Tomori.pdf

Download (822kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33031/SPF.2021.251

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány a  kommunikációs kompetencia és az  információs műveltség kérdését iskolapedagógiai megközelítésbe helyezi. A  kompetenciaelméletek közül a  vizsgálat Nagy József személyiségfelfogására támaszkodik. A  személyiséget alkotó kognitív, személyes, szociális és speciális kompetenciák közül a  kognitív kompetencia kerül a  vizsgálódás középpontjába. A  vizsgálat módszere dokumentumelemzés. A  vizsgálat tárgya a  NAT (2012) és a  gimnáziumi (9–10. évfolyamos) kerettanterv. A  vizsgálatban a  Szőke-Milinte Enikő (2012) által alkotott komponenskészlet adja a  kódolási rendszert. A vizsgálat során négy jól elkülöníthető csoport jött létre. 1. Azok a kódok, amelyek nem jelentek meg a  vizsgált dokumentumokban. 2. Számosságát tekintve nem érte el a  dokumentumban a gyakorisági mutató a  tízet. 3. Számosságát tekintve a  gyakorisági mutató tíz és száz között volt. 4. A  jelentős mértékben megmutatkozó kódok kerültek ebbe a  csoportba, tehát azok, amelyek több mint százszor fordultak elő a vizsgált dokumentumban. A vizsgálat eredménye megmutatja, hogy mire helyezi a hangsúlyt az előírás; tehát hogy a tanulóknak a fejlődését milyen területeken szorgalmazzák a szabályozó dokumentumok. Ennek a kutatásnak a folytatása pedig arra fog rámutatni, hogy az  intézményekben ezek az  előírások milyen mértékben tarthatóak, illetve milyen módszerekkel dolgoznak azok a  pedagógusok, akik a  kommunikációs kompetenciafejlesztésben részt vesznek.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Tomori, Tímea
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: kognitív kommunikációs kompetencia, információs műveltség, szabályozó dokumentumok
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33031/SPF.2021.251
ISSN: 0230-0435
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Feb 2021 15:35
Utolsó módosítás: 14 Feb 2021 15:35
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6860
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet