Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyetemen

N. Mandl, Erika (2021) Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyetemen Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28.). pp. 161-176. ISSN 0230-0435

[thumbnail of 161_176_Mandl.pdf] pdf
161_176_Mandl.pdf

Download (1MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33031/SPF.2021.161

Absztrakt (kivonat)

A tanulmány első részében a  kaposvári Csiky Gergely Színház gyermek-, beavató és iskolaszínházi hagyományait mutatom be. Érintőlegesen szó esik a tágabb régió beavató színházi előzményeiről, modelljeiről, ezen belül a  kaposvári színház régióbeli szerepéről is. Az  ismertetésben bemutatásra kerül az  a  gyermekszínházi műsorkoncepció, amely a  kaposvári rendezőegyéniségek egyéni művészi törekvéseit, formakísérleteit is tükrözi. A történeti áttekintésben szó esik Németh Antal színház-pedagógiájáról, majd az 1970es, 1980-as, 1990-es években kibontakozó rendezőgenerációk gyermekszínházi nyelvéről (pl. hogyan jelentek meg a  tudatos közönségnevelő törekvések az  előadások látványvilágának elemeiben, az  előadások szöveges és metakommunikatív utalásrendszerében stb.), valamint a kaposvári gyermek-, és ifjúsági közönséggel való találkozási formáikról. A visszatekintésben hangsúlyt kap az a dél-dunántúli mikrokörnyezet is, amelyben ezek a gyermekszínházi tradíciók, illetve a közönségnevelés évtizedek alatt formálódott metodikája meggyökeresedhetett. A tanulmány második részében a közelmúlt és a jelen alkotói szándékai kerülnek bemutatásra, valamint azok az  együttműködési formák, amelyek keretében a  színházi alkotók az egyetemi oktatókkal karöltve egyetemi kurzusok keretében ismertetik meg a hallgatókkal a különböző gyermek- és ifjúsági előadások jelrendszerét. Az  ismertetésben elsősorban egyetemi előadások és szemináriumok (Színházi élmény feldolgozása, Kreatív alkotóműhely) tematikájának bemutatásán keresztül jelennek meg azok a modellek és feldolgozási formák, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a hallgatók mélyebben megismerjék egy színházi előadás hatáselemeit: látványelemek (jelmez, kellék, díszlet, fények), zenei elemek-színpadi zörejek-csend, színészi játék, rendezői koncepció stb. A közlemény utolsó részében a  Kreatív alkotóműhely című kurzus néhány foglalkozásmodellje kerül bemutatásra, amelyekben a  közös alkotómunka keretében, a  mesék dramatizálása során sokféle előadási technikával ismerkednek meg a hallgatók, a  tanult színházi hatáselemekkel játszva, kísérletezve.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
N. Mandl, Erika
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: közönségnevelés; iskolaszínház; Csiky Gergely Színház, Kaposvár; gyermekszínházi műsorstruktúra; Kaposvári Egyetem; kreatív alkotóműhely
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33031/SPF.2021.161
ISSN: 0230-0435
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Feb 2021 15:24
Utolsó módosítás: 14 Feb 2021 15:24
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6854
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet