N. Mandl, Erika (2021) Színházi nevelés és közönségnevelés a Kaposvári Egyetemen Sárospataki Pedagógiai Füzetek (28.). pp. 161-176. ISSN 0230-0435
pdf
161_176_Mandl.pdf Download (1MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány első részében a kaposvári Csiky Gergely Színház gyermek-, beavató és iskolaszínházi hagyományait mutatom be. Érintőlegesen szó esik a tágabb régió beavató színházi előzményeiről, modelljeiről, ezen belül a kaposvári színház régióbeli szerepéről is. Az ismertetésben bemutatásra kerül az a gyermekszínházi műsorkoncepció, amely a kaposvári rendezőegyéniségek egyéni művészi törekvéseit, formakísérleteit is tükrözi. A történeti áttekintésben szó esik Németh Antal színház-pedagógiájáról, majd az 1970es, 1980-as, 1990-es években kibontakozó rendezőgenerációk gyermekszínházi nyelvéről (pl. hogyan jelentek meg a tudatos közönségnevelő törekvések az előadások látványvilágának elemeiben, az előadások szöveges és metakommunikatív utalásrendszerében stb.), valamint a kaposvári gyermek-, és ifjúsági közönséggel való találkozási formáikról. A visszatekintésben hangsúlyt kap az a dél-dunántúli mikrokörnyezet is, amelyben ezek a gyermekszínházi tradíciók, illetve a közönségnevelés évtizedek alatt formálódott metodikája meggyökeresedhetett. A tanulmány második részében a közelmúlt és a jelen alkotói szándékai kerülnek bemutatásra, valamint azok az együttműködési formák, amelyek keretében a színházi alkotók az egyetemi oktatókkal karöltve egyetemi kurzusok keretében ismertetik meg a hallgatókkal a különböző gyermek- és ifjúsági előadások jelrendszerét. Az ismertetésben elsősorban egyetemi előadások és szemináriumok (Színházi élmény feldolgozása, Kreatív alkotóműhely) tematikájának bemutatásán keresztül jelennek meg azok a modellek és feldolgozási formák, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a hallgatók mélyebben megismerjék egy színházi előadás hatáselemeit: látványelemek (jelmez, kellék, díszlet, fények), zenei elemek-színpadi zörejek-csend, színészi játék, rendezői koncepció stb. A közlemény utolsó részében a Kreatív alkotóműhely című kurzus néhány foglalkozásmodellje kerül bemutatásra, amelyekben a közös alkotómunka keretében, a mesék dramatizálása során sokféle előadási technikával ismerkednek meg a hallgatók, a tanult színházi hatáselemekkel játszva, kísérletezve.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés N. Mandl, Erika NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | közönségnevelés; iskolaszínház; Csiky Gergely Színház, Kaposvár; gyermekszínházi műsorstruktúra; Kaposvári Egyetem; kreatív alkotóműhely |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.33031/SPF.2021.161 |
ISSN: | 0230-0435 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 14 Feb 2021 15:24 |
Utolsó módosítás: | 14 Feb 2021 15:24 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/6854 |
Tétel nézet |