Varró, Bernadett (2020) A korai olvasás és írás tanításának kérdései In: Tudomány régen és most: mit kutatunk másként? : Tudományos konferencia tanulmánykötete. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 63-73.
pdf
63_73_Varró.pdf Download (898kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Az olvasás-írás tanításának megkezdésével kapcsolatos optimális életkor kiválasztása tekintetében évtizedes viták osztják meg a szakmai és a szülői közvéleményt, és e véleménykülönbségek nagysága, intenzitása mára sem látszik csökkenni. A Jászberényi Tanítóképző Főiskola Tudományos Diákköri Kutatócsoportja az 1970-es években dr. Gledura Lajos főiskolai docens vezetésével kutatást végzett a jászberényi Mártírok úti óvoda nagycsoportos óvodásai között (Gledura, 1977; 1979). A kísérlet célja volt megvizsgálni, hogy mennyire nyílik mód arra, hogy az 1. osztály első heteinek tanulmányi időszakát már a nagycsoportos óvodásoknál megvalósítsa, ezzel átmenetet biztosítson az óvoda és az iskola között. A kutatás választ keresett arra is, hogy a rendszeres anyanyelvi foglalkozásokkal az öt-hat éves óvodás gyermekekkel az óvodai foglalkozások mellett milyen eredményeket lehet elérni az olvasás és írás előkészítésében. Az agyi kutatások újabb eredményeinek köszönhetően az utóbbi években a kisgyermekkor értelmezésében paradigmaváltás követhető nyomon, a professzionális kisgyermeknevelés a neveléstudomány fókuszába került (Csépe, 2006; 2013; Józsa és Steklács, 2009). A napjainkban születő neuropszichológiai és neuropedagógiai kutatási eredmények újragondoltathatják az Óvodai Nevelési Programot, az óvodai tehetséggondozás lehetőségét. Az előadás a mai kutatási eredményeket állította párhuzamba az intézmény 1970-es években végzett kutatási eredményeivel.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Varró, Bernadett NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | iskola-előkészítés, korai olvasás- és írástanulás, kisgyermekkori neuropedagógia |
Nyelv: | magyar |
ISBN: | 978-963-496-147-5 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 14 Jún 2020 15:56 |
Utolsó módosítás: | 14 Jún 2020 15:56 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5470 |
Tétel nézet |