A korai olvasás és írás tanításának kérdései

Varró, Bernadett (2020) A korai olvasás és írás tanításának kérdései In: Tudomány régen és most: mit kutatunk másként? : Tudományos konferencia tanulmánykötete. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 63-73.

[thumbnail of 63_73_Varró.pdf] pdf
63_73_Varró.pdf

Download (898kB) [error in script]

Absztrakt (kivonat)

Az  olvasás-írás tanításának megkezdésével kapcsolatos optimális életkor kiválasztása tekintetében évtizedes viták osztják meg a  szakmai és a  szülői közvéleményt, és e véleménykülönbségek nagysága, intenzitása mára sem látszik csökkenni. A  Jászberényi Tanítóképző Főiskola Tudományos Diákköri Kutatócsoportja az  1970-es években dr. Gledura Lajos főiskolai docens vezetésével kutatást végzett a  jászberényi Mártírok úti óvoda nagycsoportos óvodásai között (Gledura, 1977; 1979). A  kísérlet célja volt megvizsgálni, hogy mennyire nyílik mód arra, hogy az  1. osztály első heteinek tanulmányi időszakát már a  nagycsoportos óvodásoknál megvalósítsa, ezzel átmenetet biztosítson az  óvoda és az  iskola között. A  kutatás választ keresett arra is, hogy a  rendszeres anyanyelvi foglalkozásokkal az  öt-hat éves óvodás gyermekekkel az  óvodai foglalkozások mellett milyen eredményeket lehet elérni az olvasás és írás előkészítésében. Az agyi kutatások újabb eredményeinek köszönhetően az utóbbi években a kisgyermekkor értelmezésében paradigmaváltás követhető nyomon, a professzionális kisgyermeknevelés a neveléstudomány fókuszába került (Csépe, 2006; 2013; Józsa és Steklács, 2009). A napjainkban születő neuropszichológiai és neuropedagógiai kutatási eredmények újragondoltathatják az Óvodai Nevelési Programot, az óvodai tehetséggondozás lehetőségét. Az  előadás a  mai kutatási eredményeket állította párhuzamba az  intézmény 1970-es években végzett kutatási eredményeivel.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Varró, Bernadett
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: iskola-előkészítés, korai olvasás- és írástanulás, kisgyermekkori neuropedagógia
Nyelv: magyar
ISBN: 978-963-496-147-5
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Jún 2020 15:56
Utolsó módosítás: 14 Jún 2020 15:56
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/5470
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet