A szülői minta szerepe a sportolási szokásokban és a testnevelés megítélésében

Fügedi, Balázs, Bognár, József, Kovács T., László (2019) A szülői minta szerepe a sportolási szokásokban és a testnevelés megítélésében Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei (46. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. pp. 47-55. ISSN 2677-0105

[img] pdf
Fügedi.pdf

Download (137kB)

Absztrakt (kivonat)

Egyetértés mutatkozik abban, hogy elsősorban az életmód, a fizikai aktivitás, a táplálkozás, az egészségkárosító szenvedélyektől való mentesség, valamint a mentális-lelki egyensúly számít a fő egészséget befolyásoló tényezők közé. A szülők szerepe kiemelésre érdemes a sportolási szokások és a sporthoz való viszony kialakítása és fenntartása oldaláról. A tanulmány célja a testneveléssel és sportolással kapcsolatos taulói és szülői vélemény és tapasztalat bemutatása. Nyílt és zárt végű kérdések segítségével kérdeztük meg egy vidéki kisváros 10-12 éves a tanulóit (n = 1218) és szüleit (n = 571). Eredményeink alapján elmondható, hogy a szülők gyermekkorukban többet sportoltak, mint a gyermekeik jelenleg. A tanulók 58%-a egyáltalán nem sportol a testnevelésórán kívül. A sport tipikus színtere az édesanyák esetében az iskola, míg az édesapa és a tanulók esetében a klub. A szülői minta jelentős része fontosnak tartja az iskolai testnevelést, ugyanakkor a szakirodalommal ellentétben nem játszanak jelentős szerepet a gyermekeik sportolásában és a fizikai aktivitás iránti pozitív attitűd kialakításában. ----- There seems to be an agreement on the factors of lifestyle, physical activity, nutrition, avoiding health harming activities, mental and psychological harmony as main influential factors on health. The role of parents need to be underlined when focusing on children’s sport habits and general attitude towards physical activity. The purpose of this study was to examine pupils’ and their parents’ experiences and opinions on healthy active living and sports. Pupils (n=1218) and their parents (n=571) were asked to answer open and closed ended ques- tions in a small suborn town in Hungary. According to the results, parents did more sport in their childhood as compared to their school-aged children nowadays. More than half of the pupils (58%) do not do any physical activity outside of the compulsory physical education sessions. The most typical venue for sport is the school facility in the case of mothers, where as it is the club system for fathers and their children. Parents believe that compulsory physical education in important, however parents did not play a significant role in their children sport habits and developing a positive attitude towards sport.

Mű típusa: Folyóiratcikk
Szerző:
Szerző neveMTMT azonosítóORCID azonosítóKözreműködés
Fügedi, BalázsNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Bognár, JózsefNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kovács T., LászlóNEM RÉSZLETEZETTNEM RÉSZLETEZETTSzerző
Kulcsszavak: fizikai aktivitás, szülői minta, testnevelés ----- physical activity, parents role, physical education
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.1.47
ISSN: 2677-0105
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 14 Ápr 2020 11:12
Utolsó módosítás: 15 Ápr 2020 08:29
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/4935
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet