Csorba, László (2019) A turizmusra is kiterjedő, átalakuló fogyasztói hatalom a fejlett piacgazdaságokban – szakirodalmi áttekintés In: #Turizmus #Szálloda #Vendéglátás. Eger, Eszterházy Károly Egyetem Líceum Kiadó. pp. 41-53.
pdf
41_53_Csorba.pdf Download (788kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A gazdaság Schumpeter-féle értelemben vett fejlődése, kiváltképp, hogy a rövid távú célokért nem áldozzuk fel a hosszú távú érdekeket, kiemelten fontos korunkban. Mindehhez gazdasági szereplőknek megfelelő fejlődési közeget kell teremteni, illetve fenn kell tartani azt. A gazdasági evolúció során folyamatosan keletkeznek és tűnnek el tevékenységmintázatok. Szemben a biológiai evolúcióval, a mutációk tudatosan jönnek létre a gazdaság szereplők által. Ugyan a modern piacgazdaságokban a termelői erőfeszítések többsége csak a fogyasztók által nyerhet megerősítést, a fogyasztói szelekciós követelmények meghatározódása mégsem vevői „belügy”. A fogyasztókat maguk a termelők is befolyásolják, tanítják, de kiváltképp nagy hatása van az oktatási rendszernek. A verseny rövidlátó, illetve látóköre behatárolt. Jelentős részben annyira rövidlátó, illetve szűk látókörű, amennyire a fogyasztói kör az. A rövidlátásán változtatni nem igazán lehet, de azon igen, hogy a rövid távú célok a hosszabbakkal egyre inkább összhangba kerüljenek. A turizmusban egyedülálló módon megnőtt a vevők érdekérvényesítő képessége. Ennek fő oka az internet, illetve annak alkalmazásai. A lehetőség azonban itt is csak lehetőség marad, ha a turisták nem kellőképpen tudatosak és elkötelezettek. ----- Economic development within the meaning of Schumpeter’s theory – mostly in view of the notion that long-term interests are not sacrificed for short-term goals – is particularly important today. All this requires the creation and maintenance of a proper development environment for economic operators. Activity patterns are continuously emerging and disappearing in the course of economic evolution. As opposed to biological evolution, mutations are deliberately created by economic operators. In today’s modern market economies most of the producers’ efforts need confirmation through customer feedback, yet the determination of the customers’ selection criteria is not a “private affair” of customers. In fact, customers are influenced and shaped by the producers themselves, apart from the substantial effect of the education system. Competition is known to be short-sighted or narrow-minded. In most of the cases it is just as short-sighted or narrow-minded as the customers. Although the short-sighted nature can hardly be changed, efforts can actually be made to achieve a gradual harmonisation of short-term goals with long-term ones. Unique in tourism, customer bargain power has increased. The main reason of these increasing is the Internet and its applications. At the same time, the opportunity remains only an option if tourists are not sufficiently conscious and committed.
Mű típusa: | Könyvrészlet - Book section |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Csorba, László NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kulcsszavak: | fogyasztók szelekciós követelményei, verseny, oktatás, turizmus ----- customers’ selection criteria, competition, education, tourism |
Nyelv: | magyar |
Könyv alcíme: | Jubileumi kiadvány az Eszterházy Károly Egyetem Turizmus tanszék alapításának 10. Évfordulója alkalmából |
ISBN: | 978-963- 496-132-1 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 11 Feb 2020 07:46 |
Utolsó módosítás: | 11 Feb 2020 07:46 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/4739 |
Tétel nézet |