Kvalitatív vizsgálat a tanítójelöltek csoportmunkáról alkotott szemléletéről

Bernhardt, Renáta (2024) Kvalitatív vizsgálat a tanítójelöltek csoportmunkáról alkotott szemléletéről Paideia. 14 (2). pp. 59-72.

[thumbnail of 59_72_Bernhardt.pdf] pdf
59_72_Bernhardt.pdf

Download (9MB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33034/Paideia.2024.2.59

Absztrakt (kivonat)

A csoportmunka mint pedagógiai munkaforma a tanulók szociális kompetenciáinak fejlesztésében kiemelt szerepet tölt be, különösen akkor, ha a tanulási folyamat együttműködésen és közös alkotáson alapul. A pedagógusjelöltek szemléletének vizsgálata fontos támpontot nyújt ahhoz, hogy megértsük, miként értelmezik a csoportos tanulás lehetőségeit és kihívásait a tanárképzés különböző szakaszaiban. Jelen tanulmány célja a tanító szakos hallgatók csoportmunkáról alkotott nézeteinek feltárása kvalitatív módszertan, elsősorban metaforaanalízis alkalmazásával. A kutatásban 63 hallgató vett részt, akik spontán metaforák segítségével fejezték ki asszociációikat a csoportmunkáról. Az elemzés négy fő konceptuális tartományt azonosított: együttműködés, egység, alkotás és résztvevők. Az eredmények szerint a hallgatók összetetten, évfolyamonként eltérő hangsúlyokkal közelítik meg a csoportmunka fogalmát – a barátság, hatékonyság, nehézségek, illetve élmény szempontjai mentén. A vizsgálat rávilágít arra, hogy a metaforák révén a tanítójelöltek tudattalan gondolkodásmintái és szakmai fejlődése is jól nyomon követhető.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Bernhardt, Renáta
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Nyelv: magyar
Kötetszám: 14
DOI azonosító: 10.33034/Paideia.2024.2.59
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 11 Nov 2025 13:52
Utolsó módosítás: 11 Nov 2025 13:52
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8875
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet