Bernhardt, Renáta (2024) Kvalitatív vizsgálat a tanítójelöltek csoportmunkáról alkotott szemléletéről Paideia. 14 (2). pp. 59-72.
|
pdf
59_72_Bernhardt.pdf Download (9MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A csoportmunka mint pedagógiai munkaforma a tanulók szociális kompetenciáinak fejlesztésében kiemelt szerepet tölt be, különösen akkor, ha a tanulási folyamat együttműködésen és közös alkotáson alapul. A pedagógusjelöltek szemléletének vizsgálata fontos támpontot nyújt ahhoz, hogy megértsük, miként értelmezik a csoportos tanulás lehetőségeit és kihívásait a tanárképzés különböző szakaszaiban. Jelen tanulmány célja a tanító szakos hallgatók csoportmunkáról alkotott nézeteinek feltárása kvalitatív módszertan, elsősorban metaforaanalízis alkalmazásával. A kutatásban 63 hallgató vett részt, akik spontán metaforák segítségével fejezték ki asszociációikat a csoportmunkáról. Az elemzés négy fő konceptuális tartományt azonosított: együttműködés, egység, alkotás és résztvevők. Az eredmények szerint a hallgatók összetetten, évfolyamonként eltérő hangsúlyokkal közelítik meg a csoportmunka fogalmát – a barátság, hatékonyság, nehézségek, illetve élmény szempontjai mentén. A vizsgálat rávilágít arra, hogy a metaforák révén a tanítójelöltek tudattalan gondolkodásmintái és szakmai fejlődése is jól nyomon követhető.
| Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
|---|---|
| Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Bernhardt, Renáta NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
| Kapcsolódó URL-ek: | |
| Nyelv: | magyar |
| Kötetszám: | 14 |
| DOI azonosító: | 10.33034/Paideia.2024.2.59 |
| Felhasználó: | Tibor Gál |
| Dátum: | 11 Nov 2025 13:52 |
| Utolsó módosítás: | 11 Nov 2025 13:52 |
| URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8875 |
![]() |
Tétel nézet |
