Kós, Katalin, Herpainé Lakó, Judit, Simon, István Ágoston (2025) Rekreációszervező egyetemisták mozgásos rekreációs szokásaival kapcsolatos helyzetkép az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (56. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 56. pp. 25-40.
![]() |
pdf
25_Kós.pdf Download (8MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A sport és az egészség kapcsolata napjaink egyik legkiemelkedőbb területe az egészség-ma gatartással kapcsolatos vizsgálatok terén, hiszen a rendszeres fizikai aktivitás tovagyűrűzve pozitívan hat az egészség többi dimenziójára is (Pfau–Mészáros, 2021). Az egyetemista hallgatók életmódja és életritmusa eltérést mutat a társadalom egészéhez viszonyítva (Bocsi, 2008), szabadidő-felhasználásukat pedig a nagyfokú változatosság jellemzi (Vitányi, 1995). Bocsi (2008) kutatása szerint az egyetemista hallgatók szabadon végzett tevékenységének összesített, átlagolt értéke (329 perc) magasabb értéket mutat, mint a 15–74 év közötti magyar populációé, és hasonló rajzolat fedezhető fel, mint a 15–19 évesek esetében. A kutatás célja időmérleg-vizsgálat segítségével bemutatni a hallgatók időfelhasználá sának sajátosságait, továbbá megvizsgálni, hogy a képzés értékrendszere és normái milyen módon jelennek meg a hallgatók életmódjában, életvitelében. A kutatás alapsokaságát az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (továbbiakban EKKE) rekreáció szakos hallgatói adták. A lekérdezésen alapuló időmérleg-vizsgálatot önreflexióval egészítettük ki, amelyben a résztvevők szakmai meglátását és életmódjukkal kapcsolatos elégedettségét mértük meg. Az eredményekből megállapítható, hogy a hallgatók több figyelmet fordítanak a tes tedzésre, mint az országos átlag (vö. KSH, 2012; Domokos és mtsai., 2020), valamint jobb szubjektív életminőségről számolnak be. Többségük (n = 51 fő) elégedett, és nem változtatna jelenlegi életmódján. A harmadéves hallgatóknak jelentősen több a társadal milag kötött idejük, melyben fontos szerepet tölt be a munkavégzésre fordított időkeret. A másodévesek átlagosan 6 órával több időt fordítanak egyetemen kívüli tanfolyamok elvégzésével, és mintegy 4,5 órával kevesebbet passzív szabadidős tevékenységek végzésével. Jelentős eltérések csak a nappali és levelező tagozat között fedezhetők fel a társadalmilag kötött idő tekintetében, mivel a másodéves levelező tagozatosok csaknem átlagosan 20 órával több munkát vállalnak, mint a nappalisok, míg ez az arány harmadévre már felére csökken. ----- AN ANALYTICAL OVERVIEW OF THE PHYSICAL RECREATION HABITS OF UNIVERSITY STUDENTS IN RECREATION STUDIES AT ESZTERHÁZY KÁROLY CATHOLIC UNIVERSITY T he connection between sports and health is one of the most prominent areas in health behavior research today, as regular physical activity has a ripple effect, positively influencing other dimensions of health (Pfau & Mészáros, 2021). University students’ lifestyles and daily rhythms differ significantly from those of the general population (Bocsi, 2008), and their leisure time usage is characterized by a high degree of variability (Vitányi, 1995). According to Bocsi’s (2008) research, the total average time spent on freely chosen activities by university students (329 minutes) is higher than that of the Hungarian population aged 15-74 and follows a pattern similar to that observed in the 15-19 age group. T he aim of this research is to examine the specificities of students’ time allocation through a time-budget study and to explore how the values and norms of their academic training manifest in their lifestyle and daily routines. The study is based on a survey conducted among recreation studies students at Eszterházy Károly Catholic University (hereinafter EKCU) and aims to provide insight into their sports-related habits. The time-budget study was complemented by a self-reflective assessment, in which students’ professional insights and satisfaction with their lifestyle were evaluated. T he findings indicate that students devote more attention to physical exercise than the national average (cf. KSH, 2012; Domokos et al., 2020) and report a higher subjective qual ity of life. The majority (n = 51) expressed satisfaction with their current lifestyle and would not opt for any changes. Third-year students have significantly more socially constrained time, with a notable portion allocated to employment. In contrast, second-year students spend an average of six more hours per week on extracurricular courses and approximately 4.5 fewer hours on passive leisure activities. Significant differences were observed primarily between full-time and part-time stu dents regarding socially constrained time, as second-year part-time students work nearly 20 hours more per week on average than their full-time counterparts. However, by the third year, this discrepancy is reduced by half.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Kós, Katalin NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Herpainé Lakó, Judit NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Simon, István Ágoston NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | időmérleg, rekreáció és életmód szak, fizikai rekreáció, szubjektív életminőség ----- time use survey, Recreation and Lifestyle BSc, physical recreation, subjective quality of life (QoL) |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 56. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.56.25 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 19 Aug 2025 07:17 |
Utolsó módosítás: | 19 Aug 2025 07:30 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8714 |
![]() |
Tétel nézet |