Bognárné Turóczi, Ágnes, Sütő, Szidónia (2025) A környezeti nevelés megvalósulási lehetőségei egy intézmény példáján Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (Új sorozat 49. köt.). Tanulmányok a biológiai tudományok köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Biologiae. pp. 85-106.
![]() |
pdf
85_106_Bognárné.pdf Download (14MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Tanulmányunk során azt vizsgáltuk, hogy milyen mértékben foglalkoznak a közoktatási szabályozók környezeti neveléssel, különös tekintettel a biológia tantárgy esetében. A 2020 as Nemzeti alaptantervben (NAT) és a kerettantervekben a környezeti nevelés és a fenntart hatóság kiemelt szerepet kapnak, ugyanakkor az iskolák mindennapjaiban gyakran kevés idő és figyelem jut ezen témák megfelelő feldolgozására. A legtöbb természettudományos tantárgyban megjelennek a környezetvédelemmel kapcsolatos témák, azonban ezek általá ban a tananyag végére szorulnak, és csak korlátozottan segítik a diákok környezettudatos szemléletének kialakítását. Elmondható, hogy a pedagógusok szerepe különösen fontos: kreatív módszereikkel és személyes példájukkal tudják pótolni az esetlegesen felmerülő hiányosságokat. A környezeti nevelés nemcsak a tantermi oktatás, hanem az iskola egész életének részévé kell hogy váljon. Ennek érdekében több tematikus napot, foglalkozást szerveztünk a Jászberényi Nagyboldogasszony Katolikus Óvoda Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnáziumban. A jeles zöld napok – pl. a madarak és fák napja –, valamint a tantermen kívüli foglalkozások hatékonyak a diákok attitűdformálásában, és hozzájárulnak a fenntarthatóság pedagógiájának gyakorlati megvalósításához. A foglalkozások alkalmával azt tapasztaltuk, hogy a diákok számára a közvetlen tapasztaláson és cselekvésen alapuló foglalkozások a leghatékonyabbak, amelyek révén valódi elköteleződés alakulhat ki bennük a fenntarthatóság iránt. ---- In our research, we investigated how effectively public school regulators incorporate environ mental education, with a specific focus on biology. The 2020 National Curriculum (NAT) and associated framework curricula emphasize the importance of environmental education and sustainability; however, these subjects often receive insufficient time and attention within the daily operations of schools. While environmental topics are present in most science disciplines, they are frequently positioned at the end of the curriculum, resulting in a minimal influence on students’ environmental consciousness. Educators play a crucial role in this context, as they can bridge existing gaps through innovative teaching methods and personal exemplification. It is essential for environmental education to be integrated into the broader school experience, extending beyond the confines of the classroom. To facilitate this integration, we have organized various thematic days and activities at the Catholic Kindergarten of the Bilingual Primary School and Secondary School of Jászberény. Initiatives such as Green Days, including the Day of Birds and Trees, along with extra curricular activities, have proven effective in shaping students’ attitudes and advancing the practical application of sustainability pedagogy. Our findings indicate that hands-on experiences and action-oriented activities are particularly impactful for students, fostering a genuine commitment to sustainability.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Bognárné Turóczi, Ágnes NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Sütő, Szidónia NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | fenntarthatóságra nevelés, környezeti nevelés, NAT 2020, kerettanterv, érettségi, gimnázium, didaktika, interdiszciplinaritás ----- education for sustainability, environmental education, National Curriculum 2020, framework curriculum, school leaving examination, high school, didactics, interdisciplinarity |
Nyelv: | magyar |
DOI azonosító: | 10.33041/ActaUnivEszterhazyBiol.2025.49.85 |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 25 Jún 2025 07:16 |
Utolsó módosítás: | 25 Jún 2025 07:16 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8587 |
![]() |
Tétel nézet |