Juhász, István, Kónya, Réka (2024) Edző-sportoló kapcsolat jellemzői ifjúsági kézilabdázók körében: fókuszban a beválás Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (55. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 55. pp. 57-74. ISSN 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)
![]() |
pdf
7_Juhász István_Kónya Réka.pdf Download (1MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A tanulmány célja az edző-sportoló kapcsolat vizsgálata az utánpótlás-válogatott játékosok és a nem válogatott kézilabdázók (N = 82) összehasonlításában. A kutatást az indokolta, hogy az utánpótlás-korosztályokból a felnőtt korosztályba történő átmenet nem zökke nőmentes, sok buktatóval jár, ezért fontos a sikeres felkészítés érdekében a sportszakmai tényezők mellet a pedagógiai és az érzelmi tényezőket is átfogóbban vizsgálni. Központi alakja ennek a munkának az edző, ezért az edző-sportoló kapcsolat feltérképezése is kulcs fontosságú. A sportolók véleményét a CART-Q-kérdőív (Coach-Athlete Relationship Questionnaire, Jowett és Ntoumanis, 2004) segítségével értékeltük. A CART-Q-kérdőív kérdései az edző-sportoló kapcsolat három meghatározó jellemzőjét vizsgálják: „közel ség”, „elköteleződés”, „kiegészítés”. Az eredmények jelentős különbségeket mutatnak a válogatott játékosok és a nem válogatott kézilabdázók között. Legnagyobb különbséget az „elköteleződés” alskálában fedeztünk fel a két csoport között. A válogatott, bevált sportolók úgy érzik, sikerült szorosabb kapcsolatot kialakítaniuk edzőjükkel, és nagyobb elkötelezettséget mutattak edzőjük és a sportág iránt. Úgy gondolják, edzőjükkel kar öltve ígéretes sportkarrier elé néznek. Megvizsgáltuk továbbá a fiúk és a lányok közötti különbséget is. A két nem közti különbséget az „edzői viselkedés/kiegészítés” és a „közel ség” alskálákon figyeltük meg. Elmondható, hogy a lányok érzelmi szempontból sokkal közelebb állnak az edzőjükhöz, vagyis kedvelik az edzőjüket, megbíznak benne, tisztelik és nagyra értékelik edzőjük napi munkáját. A vizsgálat eredményei alapján ajánlott, hogy tovább kutassuk és fejlesszük az edzők pedagógiai kompetenciáit. ----- CHARACTERISTICS OF THE COACH-ATHLETE RELATIONSHIP AMONG YOUTH HANDBALL PLAYERS: EMPHASIS ON PERFORMANCE T he purpose of this study is to examine the coach-athlete relationship among youth national team players and non-national team handball players (N = 82). The research was motivated by the fact that the transition from the youth age groups to the adult age group is not smooth, it involves many pitfalls, therefore it is important to examine the pedagogical and emotional factors more comprehensively in order to ensure successful preparation. T he central figure of this work is the coach, which is why mapping the coach-athlete relationship is also crucial. The opinions of the athletes were evaluated using the CART-Q Questionnaire (Coach-Athlete Relationship Questionnaire, Jowett & Ntoumanis, 2004). T he questions of the CART-Q questionnaire examine three defining characteristics of the coach-athlete relationship: „closeness”, „co-orientation”, „complementarity „. The results show significant differences among national team players and non-national team handball players. We discovered the biggest difference in the „co-orientation” subscale between the two groups. Selected, proven athletes feel that they have developed a closer relationship with their coach and have shown greater commitment to their coach and the sport. They also believe that, hand in hand with their coach, they are looking forward to a promising sports career. We also examined the difference between boys and girls. The difference between the two genders was observed in the subscales „coaching behavior/ complementarity „ and „closeness”. It can be said that the girls are much closer to their coach from an emotional point of view, that is, they like their coach, trust him, respect him and appreciate his coach’s daily work. Based on the results of the study, it is recommended that we further research and develop the pedagogical competencies of coaches.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Juhász, István NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Kónya, Réka NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | elköteleződés; edző-sportoló kapcsolat kérdőív; CART-Q; különbségek válogatott és nem válogatott kézilabdázók/fiúk és lányok között----- co-orientation; Coach-Athlete Relationship Questionnaire; CART-Q; differences between national team players and non-national team handball players / boys and girls |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 55. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.55.57 |
ISSN: | 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online) |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 05 Már 2025 09:18 |
Utolsó módosítás: | 05 Már 2025 09:18 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8456 |
![]() |
Tétel nézet |