Kiss, Zoltán, Bognár, József, Csáki, István (2024) Utánpótláskorú labdarúgók tehetséggondozása: a környezet szerepe az akadémiai fejlesztésben Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (55. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 55. pp. 39-53. ISSN 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)
![]() |
pdf
6_Kiss Zoltán_et_al.pdf Download (965kB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
A labdarúgó-akadémiák tehetséggondozó rendszerében a sportszakmai tevékenységeken túl szisztematikus nevelői hatások is érik a fiatal sportolókat (Bognár és Csáki, 2020). A sportkörnyezet komplexen járul hozzá a sportolói személyiség és jellem alakulásához és egyúttal a sikeres sportolói karrier támogatásához (Kiss és mtsai., 2019). Az utánpót lás-nevelés folyamatában az edzők és szülők szerepe kiemelt jelentőségű egyrészt a fiatalok sportolási szokásainak megalapozásában, másrészt a folyamatos fejlődés biztosításában (Kiss és mtsai., 2021). Az Athletic Talent Development Environment modell a szemé lyi környezetet, a szervezeti támogatást és a tágabb külső környezet szerepét emeli ki a sportolók fejlesztésében, valamint a tehetséggondozásban (Henriksen, Stambulova és Roessler, 2010). Mindezek alapján a kutatás célja a labdarúgóutánpótlás-nevelés sike rességét befolyásoló külső tényezők jelentőségét bemutatni a hazai akadémiák edzőinek, szülőinek és labdarúgóinak oldaláról. A mintát a hazai labdarúgó-akadémiákon dolgozó edzők (n = 79), labdarúgók (n = 449) és szüleik (n = 317) alkották. A kutatás kérdőíves vizsgálatában a válaszadók egyetértésüket fejezék ki azokkal állításokkal kapcsolatban (Likert skála 1–4), melyek a külső befolyásoló tényezőkre irányultak a fiatal labdarúgók tehetségének fejlesztésében, kibontakoztatásában és a beválásban. Leíró statisztika mellett varianciaanalízist alkalmaz tunk az edzők, szülők és labdarúgók véleménye közötti különbségek bemutatására (p < 0,05). Megállapítható, hogy az edzők, a szülők és a sportolók az edző motivációs bázisát (M = 3,68±0,51), az edző szakmai tudását (M = 3,67±0,52), a szakmai stáb felkészültségét (M = 3,66±0,52), a sportoló életvitelét (M = 3,59±0,60), a család pszichés és erkölcsi támogatását (M = 3,55±0,61; M = 3,55±0,60) értékelték a legfontosabb tényezőknek. Ugyanakkor a válaszadóktól kifejezetten alacsony értékeket kapott a család kulturális támogatása (M = 2,40±0,858) és a menedzser (M = 2,59±0,87). A sportolók alacsonyabb jelentőséget tulajdonítottak az edző motivációs bázisának (F = 18,125; p = 0,000), peda gógiai tudásának (F = 40,167; p = 0,000), pszichológiai felkészültségének (F = 32,236; p = 0,000), az edző erkölcsi magatartásának (F = 47,680; p = 0,000) az edzőkhöz és szülőkhöz képest. A csapattársak teljesítményének a sportolók tulajdonítottak nagyobb jelentőséget, mint a szülők (F = 4,911; p = 0,008). A szülők szignifikánsan magasabb értékekkel jellemezték a képességnek megfelelő iskolai tanulmányi eredményt (F = 38,096; p = 0,000) és az iskolai tanulmányi eredményt (F = 22,396; p = 0,000), mint az edzők és a sportolók. Az edzők a menedzser szerepére vonatkozó (F = 6,645; p = 0,001) állítást kevésbé jelentős tényezőnek gondolták, mint a szülők és a sportolók. A kutatás rávilágított arra, hogy az adottságok mellett a külső környezeti tényezőket érdemes komplexen tervezni, és a szülők, edzők és játékokok között elengedhetetlen a folya matos együttműködés. Ezt érdemes a gyakorlatban hangsúlyozni, a sportszervezetek ez irányú tevékenységeit szakmailag és pedagógiailag támogatni. Egyértelmű, hogy további kutatások szükségesek a sporttehetség-gondozás külső környezeti lehetőségeinek és felada tainak feltárására és alkalmazására. --- TALENT MANAGEMENT FOR YOUTH FOOTBALL PLAYERS: THE ROLE OF THE ENVIRONMENT IN ACADEMIC DEVELOPMENT In the talent development system of football academies, in addition to sporting activities, young athletes also benefit from systematic influences from educators (Bognár and Csáki, 2020). The sporting environment contributes to the development of the athlete’s personality and character in a complex way, while supporting a successful career in sport (Kiss et al., 2019). The role of coaches and parents in the process of youth training is of paramount importance in both forming the foundations of sporting habits in young people and ensuring continuous development (Kiss et al., 2021). The Athletic Talent Development Environment model highlights the role of personal environment, organisational support and the wider external environment in the development of athletes and talent development (Henriksen, Stambulova and Roessler, 2010). Based on the above, the research aims to study the importance of external factors influencing the success of football training from the point of view of coaches, parents and athletes of Hungarian football academies. T he sample consisted of coaches (n=79), footballers (n=449) and their parents (n=317) at Hungarian football academies. In the survey questionnaire, respondents agreed with statements (Likert scale 1 to 4) that focused on external influencing factors in the development of young footballers’ talent and in their becoming successful footballers later on. In addition to descriptive statistics, variance analysis was used to demonstrate differences between perceptions of coaches, parents and footballers (p<0.05). It can be concluded that coaches, parents and athletes rated the motivation techniques of the coach (M=3.68±0.51), the sports professional knowledge of the coach (M=3.67±0.52), the preparedness of the professional staff (M=3.66±0.52), the lifestyle of the athlete (M=3.59±0.60), and the psychological and moral support of the family (M=3.55±0.61; M=3.55±0.60) as the most important factors. However, respondents gave particularly low ratings to cultural support from the family (M=2.40±0.858) and the manager (M=2.59±0.87). Athletes gave lower importance to the coaches’ motivation techniques (F=18.125; p=0.000), pedagogy skills (F=40.167; p=0.000), knowledge of psychology (F=32.236; p=0.000), and moral behaviour (F=47.680; p=0.000) compared to the importance of the same factors attributed by coaches and parents. Teammates’ performance was rated more highly by athletes than parents (F=4.911; p=0.008). Parents rated academic achievement reflecting the child’s ability (F=38.096; p=0.000) and overall academic performance (F=22.396; p=0.000) significantly higher than coaches and athletes did. Coaches perceived the role of the manager (F=6.645; p=0.001) as less significant than parents and athletes did. T he study has shown that – in addition to the aptitudes – external environmental factors should be planned for in a complex way and that continuous cooperation between parents, coaches and athletes is essential. It is worth emphasising this in practice and providing professional and pedagogical support to sports organisations’ activities in this area. It is clear that further research is needed to explore and apply the possibilities and tasks regarding external environment of sports talent development.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Kiss, Zoltán NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Bognár, József NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző Csáki, István NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | labdarúgás, tehetséggondozás, sportakadémia, környezet----- football, talent development, sport academy system, environment |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 55. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.55.39 |
ISSN: | 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online) |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 05 Már 2025 09:15 |
Utolsó módosítás: | 05 Már 2025 09:15 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8455 |
![]() |
Tétel nézet |