Déri, Diána (2024) A közneveléssel összefüggő feladatellátás: fókuszban a női labdarúgó-akadémiák Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (55. köt.). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 55. pp. 21-38. ISSN 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)
![]() |
pdf
5_Déri Diána.pdf Download (1MB) [error in script] |
Absztrakt (kivonat)
Mind a nemzetközi, mind pedig a hazai női labdarúgás óriási fejlődésen megy keresztül, ami indokolja, hogy a tudományos kutatások fókuszába kerüljön. Hazánkban 2021-től hat államilag elismert labdarúgó-sportakadémia működtet női szakágat is. Jelen kutatás célja, hogy ezen intézményeket vizsgálja köznevelési feladatellátásuk szemszögéből, pedagógiai programok áttekintése útján. A dokumentumelemzésen túl egy kérdőíves felmérés peda gógiai kapcsolódású kérdéseit is felhasználtuk a vizsgálathoz. A kormányrendeleti szintű szabályozás alapján három sportakadémia tartozik az I. kategóriába, vagyis köznevelési intézményt is fenntart, amelyek pedagógiai programjai a strukturális homogenitásuk ellenére különböznek terjedelmi és tartalmi szempontból. Megegyeznek viszont olyan általános etikai normák, mint a csapatszellem, kölcsönös tisztelet és együttműködés hang súlyozásában. Bár az élsport és a tanulás összehangolása a sportakadémiák prioritása, ahhoz támogató hátteret nyújtanak, az adaptált tanrend megléte, illetve a tanulmányi ösztöndíj lehetősége is a legkevésbé meghatározó motivációs tényezők közé tartozik a megkérdezett edzők, labdarúgók és szüleik szerint, de mindenképp pozitív hatásúak. Összességében kutatásunk megerősítette a sportszakma és az iskola közötti folyamatos egyeztetés, összhang fontosságát. A vizsgált dokumentumok a kereteket biztosítják, azonban a működés eltérhet, ezért a lefektetett elvek megvalósulásának céljából jövőbeni kutatásokat tartunk célszerűnek.-----PUBLIC EDUCATION: FOCUS ON WOMEN’S FOOTBALL ACADEMIES Both international and Hungarian women’s football is undergoing enormous development, which justifies it being at the center of scientific research. From 2021, six state-recognized football sports academies have women’s disciplines in our country. The purpose of this research is to examine these institutions from the perspective of their public education tasks, by reviewing pedagogical programs. In addition to document analysis, we also used pedagogically related questions from a questionnaire survey for the investigation. Based on the regulations at the government decree level, three sports academies belong to category I, that is, they also maintain public education institutions, whose pedagogical programs, despite their structural homogeneity, differ in terms of scope and content. However, they agree in emphasizing general ethical standards such as team spirit, mutual respect and cooperation. Although the coordination of elite sports and learning is the priority of sports academies, they provide a supportive background for it, the existence of an adapted curriculum and the possibility of a study scholarship are among the least determining motivational factors according to the interviewed coaches, footballers and their parents, but they definitely have a positive effect. Overall, our research confirmed the importance of continuous coordination and harmony between the sports profession and the school. The examined documents provide the framework, however, the operation may differ, therefore we consider it advisable to carry out future research in order to realize the laid down principles.
Mű típusa: | Folyóiratcikk - Journal article |
---|---|
Szerző: | Szerző neve Email MTMT azonosító ORCID azonosító Közreműködés Déri, Diána NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT NEM RÉSZLETEZETT Szerző |
Kapcsolódó URL-ek: | |
Kulcsszavak: | köznevelési feladatok, pedagógiai program, női labdarúgás, sportakadémiai rendszer----- tasks of public education, pedagogical program, women’s football, sports academy system |
Nyelv: | magyar |
Kötetszám: | 55. |
DOI azonosító: | 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.55.21 |
ISSN: | 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online) |
Felhasználó: | Tibor Gál |
Dátum: | 05 Már 2025 09:02 |
Utolsó módosítás: | 05 Már 2025 09:02 |
URI: | http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8454 |
![]() |
Tétel nézet |