A Game Performance Assessment Instrument (GPAI) vizsgálati módszer alkalmazhatósága és az ultimate frizbi transzferálhatósága az inváziós csapatjátékok oktatásában a testnevelésórákon

Erdősi, Zoltán, Balogh, Judit (2023) A Game Performance Assessment Instrument (GPAI) vizsgálati módszer alkalmazhatósága és az ultimate frizbi transzferálhatósága az inváziós csapatjátékok oktatásában a testnevelésórákon Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei (54. köt., 2023/1). Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport. 54 pp. 19-33. ISSN 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)

[thumbnail of 19_Erdősi.pdf] pdf
19_Erdősi.pdf

Download (701kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2...

Absztrakt (kivonat)

A huszadik század végén az angolszász területeken megjelent játék- és taktikaalapú sport játékoktatási módszerek hazánkban még mindig alig ismertek és alkalmazottak a min dennapos testnevelésben – annak ellenére, hogy ezek hatékonyságát számos nemzetközi kutatás megerősítette. Az ún. reformmodellek mellett szóló egyik érv a transzferhatásokban rejlő lehetőség, mely szerint az inváziós sportjátékok családjába (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, floorball, Ultimate frizbi stb.) tartozó sportágak közös taktikai/logikai alapjait elegendő egyszer megtanítani a diákoknak. Mivel a NAT-ban szereplő csapatsportágak közül a legkevesebb technikai előképzettséget az Ultimate frizbi igényli, taktikai módszerrel minden bizonnyal ez a legkönnyebben tanítható sportjáték. Kutatásunkban nyolc, a közok tatásban és a felsőoktatásban dolgozó, Ultimate frizbit is oktató testnevelővel készítettünk félig strukturált interjút. Az eredmények szerint a közoktatásban tanító testnevelők több transzferálható elemet látnak az Ultimate frizbi és a többi inváziós csapatjáték között, és a sportág speciális sajátosságait is pozitívabban ítélik meg. A GPAI-módszer alkalmazható ságának korlátját minden interjúalany a ráfordítandó idő és energia nagyságában látja. A pozitívumok esetében az egyetemi oktatók inkább a versenysportban, edzéskörülmények közötti alkalmazhatóságot emelték ki, míg a közoktatásban dolgozók közül többen a GPAI-nak a folyamatról adott információit tartják hasznosnak, ami visszajelzés a testnevelő munkájáról, így beilleszthető lenne a reflektív ciklusba. Vizsgálatunk alapján az Ultimate frizbi alkalmas az inváziós labdajátékok oktatásnak megkezdésére, a GPAI azonban ebben a formában egyelőre nem megfelelő eszköz a testnevelők számára. ---- THE APPLICABILITY OF THE GAME PERFORMANCE ASSESSMENT INSTRUMENT (GPAI) TEST METHOD AND TRANSFERABILITY OF ULTIMATE FRISBEE IN TEACHING INVASION TEAM SPORTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES --- T he game- and tactics-based sports game teaching methods that appeared in the Anglo Saxon areas at the end of the twentieth century are still hardly known and applied in everyday physical education in Hungary - despite the fact that their effectiveness has been confirmed by numerous international studies. One of the arguments in favour of the so-called reform models is the potential of transfer effects, according to which it is sufficient to teach students the general tactical/logical basics of sports belonging to the family of invasive sports games (football, handball, basketball, floorball, ultimate frisbee, etc.). As Ultimate Frisbee requires the least technical training of the team sports included in the National Core Curriculum, it is certainly the easiest sport to teach using the tactical method. In our research, we conducted semi-structured interviews with eight physical education teachers who teach Ultimate Frisbee in public and higher education. The results show that physical education teachers in public schools perceive more transferable elements between Ultimate Frisbee and other invasion team games and a more positive perception of the specific characteristics of the sport. All interviewees indicated that a limit to the applicability of the GPAI method is the amount of time and energy required. In terms of benefits, university teachers tended to emphasize the applicability in competitive sport, in training environments, while many of those working in public education considered the information provided on the GPAI process as useful feedback on the work of the physical education teacher, which could be integrated into the reflective cycle. Our research suggests that Ultimate Frisbee is a suitable way to start teaching invasive ball games, but that GPAI in this form is not yet an appropriate tool for PE teachers.

Mű típusa: Folyóiratcikk - Journal article
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Erdősi, Zoltán
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Balogh, Judit
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: taktikaalapú oktatás, teljesítménymérés, intézménytípus, korosztály ---- tactical approach, performance analysis, type of institution, age group
Nyelv: magyar
Kötetszám: 54
DOI azonosító: 10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.54.19
ISSN: 2677-0105 (Nyomtatott) ISSN 2498-6917 (Online)
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 08 Jan 2025 12:33
Utolsó módosítás: 08 Jan 2025 12:33
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8356
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet