Alternatívák a rendi oktatás megszervezésére. Nemesi akadémiák és alapítási tervek a Habsburg Monarchiában a 18. század első felében

Kökényesi, Zsolt (2024) Alternatívák a rendi oktatás megszervezésére. Nemesi akadémiák és alapítási tervek a Habsburg Monarchiában a 18. század első felében In: A rang kötelez. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 211-239.

[thumbnail of 1_16_Kökényesi Zsolt.pdf] pdf
1_16_Kökényesi Zsolt.pdf

Download (826kB) [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/Arangkotelez.2024.211

Absztrakt (kivonat)

ALTERNATIVES TO THE ORGANISATION OF EDUCATION OF THE NOBILITY. KNIGHT ACADEMIES AND FOUNDATION PLANS IN THE HABSBURG MONARCHY IN THE FIRST HALF OF THE 18TH CENTURY During the 16th century, there was a significant increase in the demand for education across Europe, driven by humanism, the Reformation, and the needs of the gradually growing government bureaucracy. However, schools open to the public failed to meet the noble elite’s needs. These elites were searching for specialised education and social separation, which led to the establishment of the knight academies (Ritterakademie). These academies became the typical institutions of education of the nobility in Western Europe after the Thirty Years’ War. In the Habsburg Monarchy, the first successful knight academy was established in Vienna in 1682, only a few decades later than its Western models. In the following years, numerous successful and unsuccessful plans were made to establish academies for the nobility in different parts of the Habsburg Monarchy, from Upper Austria to Moravia and the Kingdom of Hungary. The majority of these plans are known to historians (mainly Czech and Austrian), but a comparative study of them has not yet been carried out. In this paper, I will first describe in detail the academies and plans for academy foundations in the hereditary provinces of Bohemia and Austria, and, in the second part of the paper I will present some of the plans in the Kingdom of Hungary, and also look at the narrow group of Hungarian nobility who had the opportunity to study in foreign knight academies.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Kökényesi, Zsolt
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Megjegyzés: A tanulmány elkészítését az NKFIH PD 132018. számú projektje tette lehetővé.
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: Habsburg Monarchy, education, academy, nobility, 18th century, elite, cultural history
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/Arangkotelez.2024.211
Könyv alcíme: Rendi és rendies magatartásformák a középkortól a 20. századig
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 26 Okt 2024 12:41
Utolsó módosítás: 08 Nov 2024 07:51
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8250
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet