Az innovatív curriculumfejlesztés és a hazai könyvtárak digitális transzformációjának hatásmechanizmusa

Lengyelné Molnár, Tünde (2024) Az innovatív curriculumfejlesztés és a hazai könyvtárak digitális transzformációjának hatásmechanizmusa In: Agria Média 2023. Eger, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó. pp. 325-330.

A teljes szöveg nem érhető el a repozitóriumban. [error in script]
Hivatalos webcím (URL): https://doi.org/10.17048/AM.2023.325

Absztrakt (kivonat)

Az Eszterházy Károly Főiskolán 1994-ben indult el az első könyvtáros képzés, előre vetítve a könyvtáros szakma erős informatizálódását, ami 2001-ben a teljes képzés név- és tartalmi átalakulásával formalizálódott, és informatikus könyvtáros képzéssé alakulva elindította a hazai képző helyek eltérő profiljának kialakítását. Az egri intézmény egyedi — sokszor szakmai vitákat kiváltó — elveit 25 év távlatából már igazoltnak tekinthetjük. Országosan — a mai napig — csak Egerben került akkreditálásra „az egyénre szabott tanulástámogatási rendszerükkel, valamint a tanuláshoz való hozzáférést biztosító” (Kis-Tóth et al., 2006.) elektronikus tananyagokkal támogatott távoktatási képzés. A 2002-ben induló oktatási forma úttörő jellege mára a közgyűjtemények tevékenységének részévé vált, és több hazai könyvtár, valamint múzeum is kínál távoktatásban zajló továbbképzéseket, összehangban a legfrissebb nemzetközi könyvtáros trendekkel, ahol az online oktatásba történő bekapcsolódás dedikált feladat. (IFLA, 2020-24). Az egri könyvtárosképzésen az első évektől kezdve érződött a médiakonvergencia hatása, melynek során „a kultúra, a média és az oktatás egyfajta összeolvadása” (Forgó, 2009) valósul meg, és a végzett hallgatók, az erős könyvtártudományi alapokon túl, „a tartalomkezelés teljes folyamatát (tartalomelőállítás, tartalomszervezés és szerkesztés, tartalomterjesztés, archiválás) a legmodernebb eszközök használatára építve” (Kis-Tóth, 2006) sajátíthatták el. Napjainkra a könyvtárak feladatköre, funkciója jelentősen átalakult. Az egri képzésben prognosztizált tevékenységek mára természetessé váltak. Megjelentek a digitális laborok, sőt egyre több könyvtár kezd el technológiai központként működni, az egyéb feladatainak ellátása mellett. Vajon megvalósul az a tíz éve még eretneknek számító gondolat is, mely a könyv szó elhagyását vetette fel, és információhoz való hozzáférés szélesebb értelmezésére fókuszálna? A tanulmány elemzi a könyvtárak jelenének és jövőjének izgalmas kihívásait és az informatikus könyvtáros képzés hozzájárulását a folyamatokhoz. ---- THE IMPACT OF INNOVATIVE CURRICULUM DEVELOPMENT AND THE DIGITAL TRANSFORMATION OF DOMESTIC LIBRARIES The first librarian training was launched at the Eszterházy Károly College in 1994, anticipating the strong informatization of the librarian profession, which was formalized in 2001 with the transformation of the entire training in terms of name and content, and, transformed into the training of IT librarians, started the different profiling of the domestic training places. The unique principles of the Eger institution, which have often given rise to professional controversy, can now be seen as vindicated 25 years on. Nationally, only Eger has been accredited to date for 'distance learning training supported by electronic learning materials with an individualised learning support system and access to learning' (Kis-Tóth et al., 2006). The pioneering nature of this form of education, which started in 2002, has now become part of the activities of public libraries, and several national libraries and museums offer distance learning training, in line with the latest international trends in librarianship, where online learning is a dedicated activity (IFLA, 2020-24). From the very first years, the Eger librarianship training has been influenced by media convergence, whereby "a kind of fusion of culture, media and education" (Forgó, 2009) is taking place, and graduates have acquired, in addition to a strong library science foundation, "the whole process of content management (content production, content organisation and editing, content distribution, archiving) based on the use of state-of-the-art tools" (Kis-Tóth, 2016). Today, the role and function of libraries has changed significantly. The activities foreseen in the training in Eger have become a matter of course. Digital labs have appeared, and more and more libraries are becoming technology centres in addition to their other functions. Is the idea, still heretical ten years ago, of abandoning the word 'book' and focusing on a broader understanding of access to information, being realised? The paper analyses the exciting challenges of the present and future of libraries and the contribution of information librarian training to these developments.

Mű típusa: Könyvrészlet - Book section
Szerző:
Szerző neve
Email
MTMT azonosító
ORCID azonosító
Közreműködés
Lengyelné Molnár, Tünde
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT
Szerző
Kapcsolódó URL-ek:
Kulcsszavak: Informatikus könyvtáros képzés, a könyvtárak jövője ---- Training of Library and Information Science, The future of libraries
Nyelv: magyar
DOI azonosító: 10.17048/AM.2023.325
Felhasználó: Tibor Gál
Dátum: 25 Szep 2024 11:50
Utolsó módosítás: 25 Szep 2024 11:50
URI: http://publikacio.uni-eszterhazy.hu/id/eprint/8217
Műveletek (bejelentkezés szükséges)
Tétel nézet Tétel nézet